Haussa Suomen paras kotiseutukirja – Anna Kortelainen valitsee voittajan

30.1.2018 Tiedote

Taidehistorioitsija ja kirjailija Anna Kortelainen valitsee Vuoden kotiseututeoksen 2018. Suomen Kotiseutuliiton jakama tunnustus kannustaa kotiseutukirjojen tekijöitä ja tuo näkyvyyttä hyvälle kotiseutukirjallisuudelle.

Vuoden kotiseututeos -kilpailuun voi osallistua kirja, joka on julkaistu palkitsemisvuonna tai sitä edeltävänä vuonna. Kirja tulee toimittaa – mieluiten kahtena kappaleena – ehdotuslomakkeen kanssa Kotiseutuliiton toimistoon 31. toukokuuta mennessä. Ehdotuslomakkeen voi tulostaa osoitteesta bit.ly/kotiseututeos_lomake.

Vuoden kotiseututeos julkistetaan Turun Kirjamessuilla lokakuun alussa.

Suomessa julkaistaan vuosittain runsaasti kotiseutukirjallisuutta. Niiden lähtökohtana on tyypillisesti paikkakunta, kaupunginosa tai kylä ja ne esittelevät seudun historiaa ja kulttuuriympäristöä sekä kertovat sukujen tarinoita.

Anna Kortelainen. Kuva: Elina Kuismin.

Anna Kortelainen on ahkera lukija. Eniten hän lukee tietokirjoja, joista huomattava osa on kotiseutukirjallisuutta.

– Skaala on laaja lääninhistoriikeista tutkielmiin pienistä kylistä – ja kaikkea siltä väliltä. Käytän kotiseutujulkaisuja lähteinä niin tietokirjoja kuin fiktiota kirjoittaessani, joten tämä genre on varsin tuttu, Kortelainen perustelee lupautumistaan Vuoden kotiseututeoksen valitsijaksi.

– Taidehistorioitsijana Anna Kortelainen tuo uudenlaisen kulman kotiseutukirjallisuuteen ja paikallishistorian eri teemojen tarkasteluun. Hän on itse tietokirjailija, joten hänellä on ammattilaisen tausta tässä mielessä. Lisäksi hänet muistetaan 10 kirjaa -tv-sarjasta, jossa hänen esiintymisessään yhdistyi asiantuntijuus ja lukijanäkökulma, Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo sanoo.

Kortelainen valitsee Vuoden kotiseututeoksen Suomen Kotiseutuliiton hallituksen nimeämän palkintoraadin valikoimista finalisteista. Raadin puheenjohtajana toimii Kotiseutuliiton hallituksen jäsen FM Tuula Salo ja jäseninä Kansallisarkisto Oulun johtaja Vuokko Joki ja Suomen Sukututkimusseuran toiminnanjohtaja P.T. Kuusiluoma.

Finalistit valitaan vertailemalla ehdolla olevien teosten ulkoasua, kuvatarjontaa, taittoa, viimeistelyä, tekstien loogisuutta sekä miten sisältöaines on valittu ja toimitettu. Valintaan vaikuttaa myös tarjotun tiedon yleistettävyys sekä se, miten sisältö sijoitetaan laajempiin kokonaisuuksiin.

– Kotiseutukirjallisuudessa on tärkeää luotettavuus, paneutuminen ja informatiivisuus sekä paikallisten näkökulmien mukaan ottaminen. Hyvä kotiseututeos antaa tietoa niin entisille, nykyisille kuin uusille asukkaille, Vanhatalo kuvailee.

Lisätietoja:
Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi

FT, taidehistorioitsija ja kirjailija Anna Kortelainen, puh. 040 727 2268, anna.kalliossa @ gmail.com

www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot-ja-kilpailut/vuoden-kotiseututeos

Lehdistökuva: Anna Kortelainen. Kuva: Elina Kuismin. www.flickr.com/gp/kotiseutuliitto/98EbGB

Vuoden kotiseututeos on valittu vuodesta 2009. Viime vuonna historioitsija Teemu Keskisarja valitsi Vuoden kotiseututeokseksi Jussi Jäppisen teoksen Kadonnutta kaupunkia etsimässä – Tarinoita Jyväskylän puretuista taloista (Atena 2017). Vuonna 2016 opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Päivi Salosen valitsema Vuoden kotiseututeos oli Markku Salmen ja toimituskunnan teoksen Valtatien varrelta – Tarinoita ja kuvia Leppävaarasta ja Harakasta (Leppävaara-seura ry 2015).

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maamme suurimmista kansalaisjärjestöistä. Liiton keskustoimisto, 15 aluejärjestöä ja noin 750 jäsenyhdistystä ympäri Suomen tarjoavat yli 150 000 paikallistoimijalle näköalapaikan paikalliskulttuuriin sekä vaikuttamisen ja osallistumisen mahdollisuuksia. Liiton jäsenistöön kuuluu myös 100 kuntaa ja kaikki maakuntien liitot, mikä takaa paitsi alueellisen kattavuuden myös joustavan tiedonkulun ja lukuisat yhteistyömahdollisuudet hallinnon ja ruohonjuuritason toimijoiden välillä. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.