Elina Vulli ja Kalle Nikander koordinoivat Kotiseutuliitossa seurantaloavustuksia

16.3.2023 Uutinen

Elina Vulli on aloittanut Kotiseutuliiton energia-avustuskoordinaattorina maaliskuun alussa. Kalle Nikander vakinaistettiin seurantalokoordinaattorin tehtävään.

Kalle Nikander tietää omakohtaisesti, millaista vanhan talon kanssa eläminen on

Kalle Nikander. Kuva: Nikanderin arkisto.

Kalle Nikander aloitti Kotiseutuliitossa syyskuussa 2020 järjestöassistenttina, mutta siirtyi kesällä 2021 hankesihteeri-tiedottajan sijaiseksi. Nyt hänet on vakinaistettu tehtävään ja samalla nimike päivitettiin hankesihteeri-tiedottajasta seurantalokoordinaattoriksi.

”Vanhat talot ja perinteiset rakennusmenetelmät ovat lähellä sydäntäni siinäkin mielessä, että asun yli 100-vuotiaassa hirsitalossa ja siinä on aina jotain remppaa. On innostavaa saada jatkaa seurantalojen parissa, sillä rakennusten arvon ja niiden ympärillä elävän kulttuuriperinnön merkityksen voi helposti tuntea päivittäisessä työssään”, Nikander kertoo.

Seurantalokoordinaattorin tehtäviin kuuluu korjausavustusten haun ja selvittämisen neuvonta sekä avustusten maksatukset. Nikander vastaa myös muun muassa seurantaloasioiden viestinnästä ja Seurantalot.fi -sivuston ylläpidosta.

Elina Vulli tuntee seurantalot nuorisoseurojen ja kansantanssiharrastuksensa kautta

Elina Vulli. Omakuva.

Energia-avustuskoordinaattorin tehtävä perustettiin, kun valtioneuvosto teki maaliskuun alussa päätöksen yhteisöllisessä käytössä olevien seurantalojen toimintaedellytyksien turvaamisesta energiakriisin aikana.

Energia-avustusta voivat hakea seurantaloja ylläpitävät yhteisöt kohonneiden energiakustannusten vuoksi 11. huhtikuuta kello 16 saakka. Kotiseutuliitto jakaa avustuksen opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta.

Aiemmin Elina Vulli on työskennellyt kulttuuritapahtumien tuottajana Suomen Nuorisoseuroilla ja kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelujen tutkijana Tampereen yliopistossa. Koulutukseltaan hän on filosofian maisteri, ja hän on perehtynyt opinnoissaan mm. vieraisiin kieliin ja kulttuureihin, markkinointiin ja matkailualaan.

Seurantalot ovat tulleet tutuiksi kansantanssiharrastuksen kautta, kun treeniviikonloppuja on vietetty eri puolella Suomea seurantalojen isoja puulattiaisia saleja hyödyntäen.

”On hienoa päästä työskentelemään seurantaloja ylläpitävien yhteisöjen kanssa. Seurantalot tarjoavat oivan paikan monipuoliselle harrastus- ja tapahtumatoiminnalle, jota pyöritetään suurelta osin talkoovoimin.”

Seurantalojen energia-avustus 2023

Seurantalojen korjausavustus