Kotiseutu on osallisuuden kasvualusta

31.1.2023 Päivi Kurikka, oikeusministeriö

Kotiseutuliiton vaaliblogissa asiantuntijat kirjoittavat Kotiseutuliiton hallitusohjelmatavoitteiden teemoista. Ensimmäisen blogin aiheena on liiton teema: kaikilla on oikeus kotiseutuun.

Päivi Kurikka.
Päivi Kurikka. Kuva: Kuntaliitto.

Oma sydämiäni maisema on Tornion jokilaaksossa. Pitkin jokivartta oli sukulaisia ja omien isovanhempieni haudat. Siellä kävin koulut, kunnes oli pakko lähteä opiskelemaan kauas ­– kuitenkin niitä asioita, joista olin ollut aina kiinnostunut. Helpotti kovasti irtiottoa.

Tietysti otti koville. Tuttu ympäristö omien yhteisöiden kanssa vuosien mittaan haalistuivat ajatuksissani. Mutta aina vieläkin on takaisin paluu sinne mielessäni.

Osallisuus luo turvallisuutta

Olen tai asun missä tahansa, auttaa elämänhallintaa se, että tunnen olevani osa jotain kokonaisuutta ja hallitsevani elämäni asioita. Se on valitettavasti nykyään hukassa liian monella, etenkin nuorilla. Huolestuttavaa on myös se, että syrjään jääminen periytyy sukupolvelta toiselle.

Kunnat ja paikalliset järjestöt kunnissa sekä neljännen sektorin tekijät kyllä yrittävät tehdä paljon asian eteen. Iso kysymys on, miten asiaan voidaan oikeasti vaikuttaa. Tarvitsemme jokaista ihmistä olemaan mukana yhteiskunnassamme.

Ymmärrämmekö oikeasti osallisuuden merkityksen?

Emme varmaankaan. Juuri se, että niin monet eivät välitä tai ole ollenkaan kiinnostuneita olemaan osa omaa lähiyhteisöään tai haluavat olla tietoisesti ulkona siitä. Se kertoo, että asiassa ei ole onnistuttu. Moni asia murentaa ihmisten luottamusta ja kykyä olla mukana.

Vaikuttaminen vaatii tekemistä

Kohta olemme taas vaalisuman edessä, ja eduskuntavaalit ovat huhtikuun alussa. Miten käy esimerkiksi alle 18-vuotiaille nuorille varsinkin kuntavaaleissa?

Tiedämme hyvin, ettei osallisuutta ja osallistumista voida mitata vain pelkällä äänestysaktiivisuudella. Se ei varmasti voi olla ainoa mittari osallisuudelle.  Jos olet hyvätuloinen, koulutettu ja muutenkin sosiaalisesti pätevä, olet varmemmin se, joka äänestää. Mutta miten ne muut, jotka eivät näitä ole?

Iso kysymys on tietysti, mitä me aktiivisemmat ja paremmin toimeentulevat voimme tehdä. Tärkeää olisi kohdata paikallisella tasolla erilaisia ihmisiä, tulla kuuluksi ja saada aikaan onnistuneita osallisuuden kokemuksia. Heikommassa asemassa olevat on helppo ohittaa. Mutta se on myrkkyä osallisuuden tunteelle ja polttoainetta syrjäytymiselle kaikkine lieveilmiöineen.

Vanha suola janottaa

Omaan kotipaikkaan kiinnittymiseen vaikuttavat useat asiat. Monen on pakko muuttaa jonnekin uuteen paikkaan, joka ei välttämättä tunnu omalta. Kohdallani tämä on totta. Kun nyt asun melkein Helsingin keskustassa, tulee usein mieleeni kaiken hälinän ja kiireen keskellä kotipaikkakuntani. Siellä oli hyvä elää.

Kirjoittaja on työskennellyt Kuntaliitossa erityisasiantuntijana jo useamman vuosikymmenen erityisesti kuntalaisten osallisuuteen ja osallistumiseen liittyvissä tehtävissä. Hän on ollut vuodesta 2020 Kotiseutuliiton valtuuston asiantuntijajäsenenä 31. tammikuuta 2023 saakka. Kurikka siirtyi 1. helmikuuta 2023 oikeusministeriöön uusiin tehtäviin.

Muut sarjan blogikirjoitukset:

Tuhatmäärin taloja, moninaisia tarpeita

Moninaisuutta tuettava kestävästi yli lajirajojen

Kotiseutuliiton hallitusohjelmatavoitteet:

Kotoutuminen, lähidemokratia, ympäristö, kulttuuriperinnön jatkuvuus ja seurantalot ovat Kotiseutuliiton hallitusohjelmatavoitteiden keskiössä