Kokeilut ja juurrutus ne yhteen soppii…

25.10.2019 Maria Talvitie, Mestarit & kisällit -hankkeen koordinaattori, Kotiseutuliitto
Maria Talvitie Mestarit ja kisällit koordinaattori
Maria Talvitie. Kuva: Peter Nyberg.

Mestarit & kisällit -hankkeessa etsitään valtakunnallisten kokeilujen kautta paikallisia tapoja tuoda sukupolvet lähemmäs toisiaan tekemään kotiseututyötä yhdessä. Kokeilukulttuuri saa sanaparina monen karvat nousemaan pystyyn ja äkkiseltään termin voisi ajatella olevan ristiriidassa pitkäjänteisen toiminnan, juurruttamisen ja uusien toimintatapojen omaksumisen kanssa. No, ei se ole.

Kokeilut tarjoavat upean mahdollisuuden kutsua ihmisiä mukaan suunnittelemaan, tekemään ja pohtimaan yhdessä. Asioiden ei tarvitse olla loppuun asti mietittyjä, mikä uutta toimintaa aloitettaessa voikin olla aika vaarallinen juttu. Mitä jos homma ei lähdekään luistamaan ja kaikki on lyöty lukkoon? Kokeiluilla voidaan oppia niin paljon enemmän mukana olevista henkilöistä heiltä itseltään, kuin tekemällä pelkkiä oletuksia turvallisesti suunnittelupöydän takaa.

Kokeilujen kevyempi rakenne ei kuitenkaan vapauta ketään toimimaan vailla suunnitelmia ja sitoutumista. Itselle sopivimman toimintatavan löytäminen voi vaatia kokeilujen viilaamista ja mukana olevien vahvempaa osallistamista sisältöjen miettimiseen. Joskus jopa joidenkin loistavilta tuntuneiden ajatusten hautaaminen on tarpeen. Vaikka kokeilut voivat olla lyhyitä, on prosessi pitkä.

Kokeilujen tavoitteena on löytää omaan toimintaan ja oman alueen ihmisille sopivin tapa toimia. Vasta yhdessä luotujen raamien jälkeen voivat mallit alkaa muuttua pysyvämmiksi. Juurtumista kun ei voi kukaan pakottaa – voimme ainoastaan tarjota parhaat mahdolliset olosuhteet ja katsoa kuinka käy. Kokeilut ovat juuri tätä tunnustelua oikeiden olosuhteiden järjestämiselle. Kun olosuhteet ovat hyvät ja juuret alkavat kasvaa, niin silloin onkin olemassa mahdollisuudet paitsi oman paikan löytämiseen, myös oman merkityksen ymmärtämiseen ja vastavuoroiseen jakamiseen.

Rautalampi Mestarit & kisällit, kulttuurikasvatus
Rautalammin Mestarit & kisällit -toiminnassa Sisä-Savon perinneyhdistys, Rautalammin historiallinen yhdistys ja alueen eskarit tutustuvat yhdessä paikallisiin piirteisiin ja perinteisiin. Tällä porukalla on katse pitkälle tulevaisuuteen: ajatuksena on luoda pysyvän kummiryhmän malli, joka jatkaa yhdessä eskarivuoden jälkeenkin – alkajaisiksi kolme lukuvuotta.

Mikä Mestarit & kisällit?

Kotiseutuliiton ja Kulttuurirahaston suurhankkeessa luodaan uusi katse kotikulmiin ja osallisuutta kotiseututyöhön. Lapset, nuoret ja eläkeikäiset kutsutaan suunnittelemaan ja toteuttamaan näköistään toimintaa yhdessä
– oppimaan toinen toisiltaan paikalliskulttuurista, menneestä ja tästä päivästä. Hankkeessa perustetaan eri-ikäisten kotiseututoimintaa ympäri Suomea ja etsitään pysyviä toimintamuotoja ylisukupolvisen, vastavuoroisen kotiseututyön tekemiseen paikallisesti.

Rautalammin poppoosta voi lukea lisää Mestarit & kisällit – Tarinoita kotikulmilta -juttusarjasta, täältä:

Rautalammilla kasvetaan vahvoilta juurilta kohti tulevaisuutta