30 tapahtumaa, 250 asiantuntijaa ja harrastajaa sekä tuhansia paikallisia Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Lappeenrannassa

16.8.2018 Uutinen
FUMUCO Entertainment Troop esiintyi Lappeenrannan kotiseutupäivien avajaisissa.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa 9.–12.8.2018

Valtakunnallisia kotiseutupäiviä vietettiin 70. kerran viime viikonloppuna Lappeenrannassa. Päivät olivat osa Kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta, joiden suunnittelussa Kotiseutuliitto on ollut keskeisesti mukana. Vuoden suomalainen teema, osallisuus, näkyi vahvasti päivien lukuisissa tapahtumissa, ja Kotiseutuliiton vuosikokous vahvisti asukkaiden osallisuuden vahvistamisen myös Kotiseutuliiton yhdeksi liiton lähiajan toiminnan painopisteeksi kulttuurisen monimuotoisuuden ja uusien toimintamuotojen ohella. Lappeenrannan päivien teemaotsikko oli Kotiseutu – miu mau mukkaa. Teemana on siis asukkaan osallistuminen tekemään kotiseudustaan paikan, jossa viihtyy ja jossa on hyvä asua.

Päiville osallistui kaikkiaan 250 kotiseutuyhdistyksen edustajaa, kulttuuriperintöasiantuntijaa ja kotiseutuasioiden harrastajaa eri puolilta Suomea. Tuhannet eteläkarjalaiset osallistuivat lisäksi päivien runsaisiin yleisötapahtumiin mm. Satamatorin avajaistapahtumaan, kotiseutumarkkinoille, Lauritsala-dokumenttifilmin ensi-iltaan ja nostalgiseen Pa

Lappeenranta, Valtakunnalliset kotiseutupäivät 2018, Saimaa
Lappeenrannan satama

llorockiin aurinkoisen sään hellimässä Lappeenrannassa. Kaikkiaan päivien ohjelmassa oli 30 yksittäistä kulttuuriperintö- ja kotiseututapahtumaa.

Seminaariin ja lukuisiin keskustelutilaisuuksiin, joita oli tarjolla mm. kestävästä kehityksestä, viestinnästä, yhteistyöstä, monikulttuurisuudesta ja tietosuojalain vaikutuksesta kotiseutuarkistoille ja historiantutkimukselle, osallistui parhaimmillaan yli 70 henkeä kerrallaan. Retkiä järjestettiin kaikkiaan seitsemän, jopa Viipuriin saakka. Pääosa retkistä myytiin loppuun.

Tapahtuma huipentui juhlavaan gaalaan, jossa esiintyi mm. Värttinästä tuttu Sari Kaasinen Roihu-yhtyeineen. Karjalaiseen tapaan erityistä huomiota kiinnitettiin ruokaan, joka saikin paljon kiitosta. Karjalaisen pitopöydän kokosivat Top Chef -ohjelmasta tuttu Ulla Liukkonen ja Karjalan keittiömestarit.

Tapahtuman järjestivät Lauritsala-Seura ry ja Suomen Kotiseutuliitto yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin, Imatran kaupungin ja Etelä-Karjalan liiton kanssa.

Päivistä on julkaistu kuvia osoitteessa www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto/albums. Kuvapankkia täydennetään jatkuvasti.

Päivien keskeiset uutiset

Suomen Kotiseutuliiton vuosikokouksen julkilausuma 2018:

Nuorille annettava mahdollisuus sitoutua omalle paikkakunnalle

Nuoret ja nuorten näkökulmat ratkaisevat tulevaisuuden. Millaisia mahdollisuuksia tarjoamme nuorille, millaista tietoa annamme? Jokainen paikkakunta on ainutlaatuinen. Muistammeko kertoa siitä? Kuulemmeko nuoria ja lapsia, kun suunnittelemme tulevaisuuden kaupunkeja ja kuntia?… Lue lisää: kotiseutuliitto.fi/kotiseutuliiton-julkilausuma-nuorille-annettava-mahdollisuus-sitoutua-omalle-paikkakunnalle

Yhteisöllinen Kauklahti valittiin Vuoden kaupunginosaksi 2018

Yhteisöllisyys ja monimuotoinen asukasaktiivisuus on ollut Kauklahdessa poikkeuksellisessa kasvussa jo usean vuoden ajan. kotiseutuliitto.fi/yhteisollinen-kauklahti-valittiin-vuoden-kaupunginosaksi-2018

Toimintaansa alati kehittävä Rovaniemen Totto valittiin Vuoden kotiseutuyhdistykseksi 2018

Säännöt remontoitiin ja yhdistykseen alkoi virrata uusia harrastajia.
Lue lisää: kotiseutuliitto.fi/toimintaansa-alati-kehittava-rovaniemen-totto-valittiin-vuoden-kotiseutuyhdistykseksi-2018

Kotiseututyön korkein tunnustus kymmenelle kotiseututyössä ansioituneelle

Mitalin saivat turkulainen Rauno Lahtinen, tamperelainen Heidi Martikainen, helsinkiläinen Risto Piekka, sotkamolainen Osmo Polvinen, helsinkiläinen Raimo Sailas, pieksämäkeläinen Ilkka Seppä, Kouvolan valkealalainen Erkki Sillanpää, lemiläinen Raija Tuuliainen, evijärveläinen Heikki Valijoki ja lappeenrantalainen Antti Vanhanen. Lue lisää: kotiseutuliitto.fi/kotiseututyon-korkein-tunnustus-kymmenelle-kotiseututyossa-ansioituneelle

Suomen Kotiseutuliiton valtuustoon uusia jäseniä