Toimintaansa alati kehittävä Rovaniemen Totto valittiin Vuoden kotiseutuyhdistykseksi 2018

10.8.2018 Tiedote
Rovaniemen Toton satujoogahetki.

Säännöt remontoitiin ja yhdistykseen alkoi virrata uusia harrastajia

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n Vuoden kotiseutuyhdistykseksi 2018. Tunnustuspalkinnon saaja julkistettiin perjantaina 10. elokuuta Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Lappeenrannassa.

Palkinnon perusteluissa nostetaan esiin yhdistyksen vahva kehittämisote. Yhdistyksen omistaman Rovaniemen kotiseutumuseon toiminnan painopisteitä ovat mm. ”hanketoiminta, brändin kirkastaminen ja digitaalisten järjestelmien hyödyntäminen”. Kehittämishenkeä osoittaa, että yhdistys sai juuri Museoviraston Kulttuuriperinnön eurooppalaisen teemavuoden rahoituksen lasten ja erityisryhmien museo-opastuksien kehittämiseen.

Yhdistyksen sisäistä toimintaa on kehitetty myös ansiokkaasti. Johtokunnassa oli 12 jäsentä vuoteen 2012 saakka. Tuolloin johtokunta karsittiin 7 henkeen ja perustettiin lisää toimikuntia, joilla on omat itsenäiset vastuualueensa. Samalla alettiin kerätä vuotuista jäsenmaksua ainaisjäsenmaksun sijaan, ja taloudellinen perusta vahvistui. Täysin saumatonta laaja toiminta ei toki ole. Muutamat ihmiset toimikunnissa kantavat isoa vastuuta, ja ison verkostomaisen toiminnan haasteena on yhteistyön koordinointi.

Noin sata henkilöä mukana aktiivisesti

Talkoot ovat avoimia ja ihmiset vaihtuvat jopa päivittäin.  Toiminnassa on aktiivisesti mukana noin sata henkilöä.

”Kotiseututyö kutsuu ihmisiä”, tiivistää Eeva-Liisa Ylinampa, yhdistyksen entinen pitkäaikainen sihteeri, joka omistautuu nyt kotiseutumuseon kokoelmatyölle, Pirttikonserttien järjestämiseen ja erityisesti kuuluisaa Kirppu-oria käsittelevälle projektille.

Museon kehittämistoiveet ovat kunnianhimoisia, ja yhdistys haluaisi pitää museota toiminnassa myös talvikuukausina. Ulkomaalaisten matkailijoiden määrä kasvaa kaiken aikaa Rovaniemellä, joten kiinnostusta voisi olla. Museorakennuksia pidetään kunnossa Museoviraston avustuksin. Museon toiminnan 60-vuotisjuhlan alla Totto ry järjesti paikallisen rahankeruun  museorakennusten kunnostamiseen.  Rovaniemen kaupungilta saadaan vuosittain toiminta-avustusta.  Arkiseen puurtamiseen kaivattaisiin kuitenkin avuksi palkattua työvoimaa.  ”Lisäksi kokoelmat huutavat työstämistä”, Ylinampa kuvaa tilannetta.

Ammattiosaamista museossa toisaalta on hyvin, koska yhdistys tekee jatkuvaa yhteistyötä Lapin maakuntamuseon kanssa.

Tottona Kirpusta

Sana totto tarkoittaa merkkitulta, ja yhdistyksen jäsenet käyttävät sanaa kuvaamaan suurta innostustaan.

”Tällä hetkellä me olemme aivan tottona Kirpusta”, Ylinampa kertoo.

Liekkeihin rovaniemeläiset perinneharrastajat on saanut Pöykkölän tilalla syntynyt Kirppu (1879–1907), voitokas suomenhevosori ja suomenhevosen yksi keskeisistä kantaoreista. Museolla kesäkuun alussa avattu Kirppu-orin ja suomenhevosen näyttely on saanut Museoviraston Kulttuuriperinnön eurooppalaisen teemavuoden tunnuksen.

Vuoden kotiseutuyhdistys -palkintoa tavoitteli tänä vuonna 50 kotiseutuyhdistystä. Ehdokkaiden joukossa oli perinteisiä kotiseutuyhdistyksiä, kyläyhdistyksiä, kaupunginosayhdistyksiä, erilaisia museo- ja kulttuuriyhdistyksiä sekä aluejärjestöjä.

Suomen Kotiseutuliitto on valtakunnallinen kotiseutu- ja kulttuuriperintötyön keskusjärjestö sekä Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurimme monimuotoisuutta ja kulttuuriympäristöjä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun.

Lisätietoa Vuoden kotiseutuyhdistys -kilpailusta ja aiemmat palkitut:

kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot-ja-kilpailut/vuoden-kotiseutuyhdistys

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa 9.–12.8.2018

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, jossa käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea vaihtuvin teemoin. Päivien ohjelma: bit.ly/kotiseutupäivät2018.

Lehdistökuvat

(vapaasti käytettävissä Vuoden kotiseutuyhdistyksen uutisoinnin yhteydessä)

Kuva 1. Duo Mulair, Mari ja Petteri Mulari esittivät laulelmia Marjetanjuhlassa heinäkuussa 2017. Kuva: Rainer Hiuspää. Lataa https://www.flickr.com/gp/kotiseutuliitto/0601cA

Kuva 2. Juhlaväkeä Pöykkölän kartanolla heinäkuussa 2017. Kuva: Eeva-Liisa Ylinampa. https://www.flickr.com/gp/kotiseutuliitto/GBE9sN