Yhteisöllinen Kauklahti valittiin Vuoden kaupunginosaksi 2018

10.8.2018 Uutinen

Espoon Kauklahti on valittu Vuoden kaupunginosaksi 2018. Kauklahti on Espoon ensimmäinen Vuoden kaupunginosa -tunnustuksen saanut kaupunginosa. Perusteluissa todetaan, että yhteisöllisyys ja monimuotoinen asukasaktiivisuus on ollut Kauklahdessa poikkeuksellisessa kasvussa jo usean vuoden ajan.

”Kauklahti on vireä kaupunginosa, joka on toisaalta säilyttänyt kylähengen ja kylämäisyyden”, Kauklahti-seuran puheenjohtaja Susanna Rahkonen kertoo.

Viime aikoina paikalliset yrittäjät ovat tuoneet Kauklahteen uutta yhteisöllisyyttä. Kauklahdessa on mm. yli satavuotias Halmeen leipomo sekä uutena tulokkaana Maxin kalakauppa, johon tullaan kaukaakin. Leipomo, kalakauppias, ravintola ja ruokakauppa ovat perustaneet kotiseutuhenkisen Herkkukatu-sivuston Facebookiin. Lisäksi alueella toimii REKO-lähiruokapiiri, jonka kautta voi ostaa lähiruokaa suoraan tuottajilta sekä joukko muitakin vilkkaita asukkaiden Facebook-ryhmiä. Kauklahti-seura pyrkii toimimaan yhteisöllisyyttä kokoavana voimana. Se koordinoi esimerkiksi Joulukalenteri-tapahtumasarjaa, johon kaupunginosan eri yhteisöt voivat ottaa osaa omilla kalenteriluukkutapahtumillaan. Yhteisöllisyyttä luo myös vilkas koulujen vanhempaintoiminta.

Yhdeksän ehdotusta Kauklahden valitsemiseksi

Kauklahtea ehdotettiin Vuoden kaupunginosaksi kaikkiaan yhdeksässä eri ehdotuksessa. Erään ehdotuksen perusteluissa nousee esille kaikkien tasa-arvoinen kohtelu: ”Täällä on kaikkien hyvä elää, ei katsota ihonväriä, uskontoa, muita ominaisuuksia, vaan kaikki hyväksytään reilulla meiningillä mukaan ja alueen hyvä ilmapiiri tuntuu”. Monikulttuurisuudella on pitkät perinteet Kauklahdessa. Jo 1900-luvun alusta lähtien seutua palvellut junarata toi Kauklahteen lasi- ja tiilitehtaan. Tehtaiden myötä alueelle muutti ulkomailta ammattiosaajia.

Kauklahden eli Kökkelin tai vieläkin tuttavallisemmin Kökkelibyyn lempinimi juontuu kaupunginosan ruotsinkielisestä nimityksestä Köklax. Seutu on vahvasti kaksikielistä, vaikka suomenkielinen asutus ja nimi Kauklahti, alun perin Kauklaksi, on asiantuntijoiden mukaan ruotsinkielistä vanhempaa perua.

Perinteitä ja historiaa vaalitaan seudulla. Kuninkaantien varrella sijaitseva Kauklahti kuuluu Espoon vanhimpiin kyliin ja kulttuuriperintöä on säilynyt hyvin. Merkkejä asutuksesta on jäänyt niin kivikaudelta kuin keskiajaltakin, ja Espoon kaupunginmuseo tekee läheistä yhteistyötä asukkaiden kanssa.

Uusi rakentaminen tuonut lapsiperheitä

Kahden joen varrella sijaitseva Kauklahti on sekä merellinen, metsäinen, maaseutumainen että etenkin vuoden 2006 asuntomessujen myötä myös hyvinkin kaupunkimainen alue. Kauklahti-seura katsoo, että uusi asutus ei ole uhannut kulttuuriperintöä vaan täydentänyt sitä ja tuonut alueelle paljon nuoria aikuisia ja lapsiperheitä. Kauklahdessa hyvin säilynyt kulttuuriperintö on vetovoimatekijä, mistä kertoo mm. se, että nuoret lapsiperheet ovat kiinnostuneita seudun perinteistä ja historiasta.

”Meillä on paljon nuoria mutta toisaalta myös paljon vanhoja asukkaita, jotka mielellään jakavat muistojaan alueesta, Rahkonen toteaa.

Kaikkiaan ehdotuksia Vuoden kaupunginosaksi tuli tänä vuonna 368, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Edellinen ennätys rikkoutui edellisvuonna, jolloin ehdotuksia tuli 171. Monissa ehdotuksissa ehdotetaan samaa kaupunginosaa, joten ehdolla oli kaikkiaan 113 kaupunginosaa 25 kaupungista. Ehdotuksen Vuoden kaupunginosaksi voi tehdä Kotiseutuliiton nettisivuilta kotiseutuliitto.fi löytyvällä verkkolomakkeella keväisin huhtikuun loppuun mennessä.

Suomen Kotiseutuliitto on valtakunnallinen kotiseutu- ja kulttuuriperintötyön keskusjärjestö sekä Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurimme monimuotoisuutta ja kulttuuriympäristöjä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun.

Lisätietoa Vuoden kaupunginosa -kilpailusta ja aiemmat palkitut: kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot-ja-kilpailut/vuoden-kaupunginosa

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa 9.–12.8.2018

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, jossa käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea vaihtuvin teemoin. Päivien ohjelma: bit.ly/kotiseutupäivät2018.

—-

Kökkeli on nimimuunnoskokkelin tulos

Nimistöasiantuntijat uskovat, että nimitys Kauklahti on ruotsinkielistä nimeä Köklaxia vanhempi. Kauklahti on esiintynyt varhemmin muodossa Kauklaksi, joka viittaa pitkänomaiseen merenlahteen. Ruotsinkielisestä nimestä johdetulla Kökkeli-nimellä on silläkin jo pitkät perinteet. Haastattelutietojen mukaan nimi on ollut käytössä jo 1900-luvun alussa sotia edeltävällä ajalla.

Vuoden kaupunginosan valitsi Suomen Kotiseutuliiton kaupunkijaosto

Kaupunkijaoston perustelut

Kauklahden eli espoolaisittain tutummin Kökkelin (ruots. Köklax) yhteisöllisyys ja monimuotoinen asukasaktiivisuus on ollut poikkeuksellisessa kasvussa jo usean vuoden ajan. Alueella on aktiivisia toimijoita monella eri tasolla, yksittäisistä asukkaista kaupungin toimijoihin ja yrittäjiin. Yrittäjien keskinäinen yhteishenki on lisännyt viime aikoina Kökkelin yhteisöllisyyttä. Ehdotuksen perusteluissa nousee esille myös kaikkien tasa-arvoinen kohtelu: ”Täällä on kaikkien hyvä elää, ei katsota ihonväriä, uskontoa, muita ominaisuuksia vaan kaikki hyväksytään reilulla meiningillä mukaan ja alueen hyvä ilmapiiri tuntuu.” Kaupunginosassa myös vaalitaan perinteitä ja historiaa – Kuninkaantien varrella sijaitseva Kauklahti kuuluu Espoon vanhimpiin kyliin. Noin 11000 asukkaan Kauklahti on pääkaupunkiseudun mittakaavassa melko pieni kaupunginosa. Tällä hetkellä alueen kasvu on voimakasta, mutta seutu säilyy pientalovaltaisena. Espoo ei ole koskaan saanut Vuoden kaupunginosa -tunnustusta.

Lehdistökuvat:

DSC_0059: Kauklahden Elävän Joulukalenterin ensimmäinen luukku avattiin 1. joulukuuta 2016 sytyttämällä jouluvalot isoon kuuseen Kaupunginpuutarhalla Kauklahden Vanttilassa. Kuva: Marjo Ojanen. https://www.flickr.com/gp/kotiseutuliitto/eh385U

DSC_3721: Kauklahden asemalaituri heinäkuisena aamuna auringonnousun aikaan. Kuva: Marjo Ojanen. Lataa kuva: https://www.flickr.com/gp/kotiseutuliitto/F8C8yc

DSC_4361: Espoonkartanon vanha kivisilta on peräisin 1770-luvun lopulta, ja silta on tänä päivänäkin päivittäisessä käytössä. Kuva: Marjo Ojanen. https://www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto/28301684047/in/photostream

DSC_8539: Kauklahti-päivää vietettiin 17. syyskuuta 2016 Valhallassa 50-luvun iltamien tyyliin. Jalalla pistettiin koreasti pitkin iltaa, ja samalla elvytettiin vanhoja iltamaperinteitä paikallisen näytelmäseuran sekä kuoron voimin. Kuva: Marjo Ojanen. https://www.flickr.com/gp/kotiseutuliitto/WxKxkm

Lisätietoja:

Kauklahti-seuran puheenjohtaja Susanna Rahkonen susannarahkonen1@gmail.com, puh. 040 741 3770

Kotiseutuliiton hallituksen jäsen ja kaupunkityön jaoston puheenjohtaja Tuula Salo, puh. 050 543 4194, etunimi.sukunimi@welho.com

Kotiseutuliiton järjestöpäällikkö Liisa Lohtander

puh. 045 1509 109, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi

Suomen Kotiseutuliiton viestintäpäällikkö Anna-Maija Halme, puh. 050 440 9411, 040 536 8188, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi

kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot-ja-kilpailut/vuoden-kaupunginosa