Suomi 100: itsenäisyyden juhlavuosi Kotiseutuliitossa

Suomen Kotiseutuliitolla on oma Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmakokonaisuus, joka kulkee nimellä Rakkaudesta kotiseutuun. Se on myös mukana valtakunnallisessa
Suomi 100 -ohjelmassa.

Juhlavuoden tapahtumia, keskustelua ja sisältöjä voi myös seurata sosiaalisen median kanavissamme – Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Aihetunnisteet: #kotiseuturakkaus #kotiseutu2017 #seurantalot #suomi100

Rakkaudesta kotiseutuun -ohjelmalla on oma facebook-sivu, tykkää ja seuraa: www.facebook.com/kotiseuturakkaus.

Suomen Kotiseutuliitto on lisäksi kumppanina useassa hankkeessa liittyen itsenäisyyden juhlavuoteen 2017. Hankkeet on lueteltu alla.

Rakkaudesta kotiseutuun 2017 -kokonaisuus:

• Mitä kotiseutu merkitsee? Suuri kansalaiskeskustelu kotiseututyön käsitteistä. Käsitteitä tutkitaan ja päivitetään niin tieteellisillä puheenvuoroilla kuin kansaa osallistaen.
    • neljä keskustelua eri puolilla Suomea, joista yksi Porin SuomiAreena -keskustelu
    • Kotiseutu-julkaisu, jossa tutkijoiden artikkeleita ja asiantuntijoiden sekä harrastajien esseitä
    • Mitä kotiseutu merkitsee? -kyselylomake

• Seurantalojen tarinat ja tähtihetket. Seurantaloilla on ollut merkittävä rooli kansalaisyhteiskunnan syntymisessä. Juhlavuonna tarkastelemme, millaisia talot ovat tänään ja nostamme esille tarinoita ja henkilöitä niiden taustalla. Julkaisemme yhdessä arkkitehti ja valokuvaaja Tuomas Uusheimon kanssa valokuvateoksen seurantaloista.

• Valtakunnalliset kotiseutupäivät Jyväskylässä 10.-13.8.2017
    • järjestäjinä Jyväskylän kaupunki, Keski-Suomen liitto, paikalliset yhteisöt ja Suomen Kotiseutuliitto
    • Jyväskylän kaupungin itsenäisyyden juhlavuoden päätapahtuma

Sekä:

Sekä kumppanuushankkeet:

Aineistoja:

Jyväskylässä järjestettiin 13.5.2016 seminaari, joka aloitti viiden valtakunnallisen keskustelukierroksen sarjan. Kaksituntisen Mitä kotiseutu merkitsee? -seminaarin tallenne löytyy nyt YouTubesta, joten näet ja kuulet kaikki puheenvuorot milloin vain haluat. Tallenteen osoite: www.youtube.com/watch?v=2HWuR3zhEoo

Kotiseutuliitto kutsuu mukaan: Toteuttakaa keskustelu kotiseudun merkityksestä Suomi100-juhlavuoden kunniaksi

- - - - - -

Vuonna 2017 vietettävän Suomi 100 -juhlavuoden teemana on Yhdessä. Vuosi on avoin kaikille suomalaisille ja Suomen ystäville, ja sitä vietetään eri puolilla Suomea aina vuoden 2017 alusta itsenäisyyspäivään saakka. Juhlavuosi rakennetaan yhteisellä tekemisellä ja osallistumisella. Tekojen kautta tarkastellaan itsenäisyyden mennyttä vuosisataa, Suomen nykyisyyttä ja tulevaisuutta.

suomi100finland.fi