Vuoden parhaat kotiseutupolut ovat Mäntsälässä

26.7.2011 Tiedote

Mäntsälän kotiseutupolut on valittu Vuoden kotiseutupoluiksi. Mäntsälä Seura on koonnut koko pitäjän kattavan 18 kotiseutupolun reitistön ja hienon tietopaketin Mäntsälästä.

Valinnan teki Suomen Kotiseutuliiton nimeämä raati.

Kotiseutupolkujen ajantasainen Internet-versio on kaikkien vapaasti käytettävissä Mätsälä Seuran kotisivuilla osoitteessa www.mantsalaseura.fi.

Kustakin polusta on tehty kartta, jonka numeroituja kohdemerkkejä klikkaamalla ilmestyy kuvia ja lyhyt esittelyteksti kohteesta. Sivujen kautta voi myös antaa palautetta tai esittää lisäkysymyksiä Mäntsälän historiasta.

Mäntsälä Seuran sihteeri opas Auli Pitkänen kertoo polku numero 12:ssa esiteltävästä Sälinkään kartanon torpparimuistomerkistä. kuva: Pentti Ovaska.

Opas monenlaiseen käyttöön

Poluista on painettu lisäksi 74-sivuinen kirjanen, joka on jaettu kunnan kaikkiin talouksiin.

”Tämä opas kädessään paljasjalkainenkin asukas saa vastauksen moneen kotiseutunsa historiaan liittyvään kysymykseen. Muuttajille opus tarjoaa oivan apuneuvon kotoutumisen edistämiseen. Kouluille kirja on erinomaista oppimateriaalia ja matkailuyrittäjille se tarjoaa työkalun. Matkailijoille se toimii oppaana”, valintaraadin puheenjohtaja, museonjohtaja Henri Nordberg sanoo.

Suurin osa reiteistä on tavoitettavissa kävellen tai pyöräillen. Opas neuvoo myös milloin myös moottoriajoneuvon käyttöä kannattaa harkita.

Mäntsälä Seurasta voi tilata myös elävän oppaan kertomaan poluilla sijaitsevista kohteista. Oppaana toimii Mäntsälä Seuran sihteeri Auli Pitkänen.

Suomen Kotiseutuliitto on etenkin paikallista kulttuuriperintöä ja kotiseututoimintaa vaaliva keskusjärjestö, jonka jäseninä on 631 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, lukuisia alueellisia kotiseutujärjestöjä, valtakunnallisia järjestöjä, kaikki maakuntien liitot ja yli kolmannes Suomen kunnista.

Liitto vaikuttaa lainsäädäntöön ja hallintoon kotiseututoiminnan edellytysten tukemiseksi sekä elinympäristön laadun ja ihmisten viihtyvyyden parantamiseksi. Kotiseutuliitto antaa jäsenilleen neuvontaa ja koulutusta, julkaisee alan kirjallisuutta ja edistää kotiseudun tutkimusta ja tuntemusta.