Verkko-oppaassa vinkkejä monikulttuuriseen toimintaan

14.8.2024 Uutinen

Mestarit & kisällit -pilottihankkeessa koottiin vinkkejä ylisukupolviseen ja monikulttuuriseen toimintaan. Vinkkien avulla halutaan innostaa ja helpottaa kotiseutuyhdistyksiä ja yhteisöjä monikulttuurisessa toiminnassa.

Pilottihanke

Ylisukupolvisessa ja monikulttuurisessa Mestarit & kisällit -hankkeessa kokeiltiin ryhmätoimintaa Vantaalla, jossa on erityisen suuri vieraskielisten määrä. Vantaalla toimi keväällä 2024 kaksi erilaista ryhmää. Asukastila Leinikin avoimessa ryhmässä kohtasivat koululaiset ja ikäihmiset erilaisten tekemisten ja kokemisten äärellä. MoniNainen Arki -hankkeen kanssa toteutetuilla retkillä tutustuttiin kotikulmiin ja museoon sekä leivottiin.

Pilottihanketta rahoitti Alfred Kordelinin säätiö ja se toteutettiin yhteistyössä Vantaa-Seuran kanssa. Hanke päättyi kesällä 2024.

Verkko-oppaan vinkit

Vinkit on koottu ryhmätoiminnan kokemuksista. Kun ryhmässä on mukana eri taustaisia ja eri kulttuureista tulevia osallistujia, on oltava toiminnassa erityisen hienotunteinen. Oppaassa annetaan vinkkejä siihen, mitä kannattaa huomioida ja mihin voi varautua.
Listaus löytyy Ylisukupolvisen kotiseututyön verkko-oppaasta, Suomen Kotiseutuliiton nettisivuilta.

Pääset monikulttuuriseen ryhmän toimintavinkkeihin tästä.

Kaikille avoin päätösseminaari

Hankkeen päätösseminaari ”Monikulttuurisen kumppanuuden rakentajat” järjestetään yhteistyössä Tiedekeskus Heurekan kanssa 6. marraskuuta 2024. Seminaari järjestetään etäyhteydellä Teamsissa ja se on tarkoitettu kaikille monikulttuurisesta toiminnasta kiinnostuneilla. Seminaarissa jaetaan laajemminkin Vantaalta kertynyttä kokemusta monikulttuurisesta toiminnasta. Puhujina nähdään sekä kaupungin, monikulttuuristen järjestöjen ja muiden yhteisöjen edustajia. Seminaarista tiedotetaan tarkemmin syksyn aikana.

Suomen Kotiseutuliiton nettisivujen Ylisukupolvisen kotiseututyön verkko-opas.