Soini lukemisto V

Monenlaista Soinista

Autio, Lasse (toim.): Soini lukemisto V. Soini-seura 2021. 281 s.

Soini on parin tuhannen asukkaan kunta Etelä-Pohjanmaalla, hieman syrjässä valtateistä, mutta hengissä vielä. Soini-seura on aktiivinen kotiseutuyhdistys, joka järjestää vuosittain taide- ja kulttuurinäyttelyitä, matkoja ja viimeiseksi näytti voimansa muuttamalla ELY-keskuksen ja kunnan tuella entisen kunnantalon kotiseututalokseen, nimeltään Kuninkaantupa.

Allekirjoittaneelle on monista etsiskelyistä huolimatta jäänyt epäselväksi mistä nimi on peräisin, mutta ehkä soinilaiset minua vielä valaisevat. Taloon on sijoitettu näyttelyiden lisäksi myös Soinin yhdistysarkisto, joka vastannee kotiseutuarkistoa muissa kunnissa.

Nyt soinilaiset ovat saaneet julkaistua Soini-lukemiston viidennen niteen. Lukemistoja on ilmestynyt tasaisin välein vuodesta 1986 lähtien.

Lukemisto V alkaa laajahkolla Pirkko Ylätalon esityksellä Soinilla toimivista yrityksistä, josta erityishuomion saavat huoltoasemayrittäjät. Niteessä on myös mielenkiintoisia artikkeleja alueen luonnosta, Veli-Pekka Rannilan linnustoa käsittelevä artikkeli kuvineen on hieno, samoin Jani Ojalan Kuninkojan elämää, jossa esitellään mm. majavan elintapoja. Leo Silvo puolestaan tuo ilmeisesti ensimmäisen kerran esiin Soinin alueen geologian erityispiirteitä. Soinilaisia sukuja esitellään parissakin artikkelissa ja eteläpohjalaisittain luonnollista on, että sukujen jäljet johtavat Amerikkaan asti.

Soinista asti on käyty savotoilla kaukana Lapinmaalla, mutta konesavotat lähialueilla herättivät aikoinaan laajaa huomiota. Näistä kirjoittaa Aarre Löytömäki. Isonvihan piilopaikkoja on etsiskellyt Anne Luodeslampi ja Kirsti Riukulehto kumppaneineen on puolestaan vähän rauhallisimmissa merkeissä tutustuttamassa lukijoita Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen vuonna 2020 puretun Vehun rukoushuoneen ja yhdistyksen vaiheisiin.

Ei kotiseutukirjaa ilman sotamuistoja. Kirjan toimittaja tietokirjailija Lasse Autio tunnetaan sotahistoriaan liittyvistä teoksistaan ja nyt tarjolla on syvällinen artikkeli Neuvostoliitossa sotavankeina olleista suomalaisista. Toisena militariatekstinä häneltä on suomalaisen SS-pataljoonan vaiheita käsittelevä artikkeli, jossa myös neljän naapuripitäjäläisen – lehtimäkeläisten – nuorukaisen sotatietä kuvataan.

Soini lukemisto V on kooste erilaisista ja eriteemaisista artikkeleista, eikä teokseen ole yritettykään saada yhteneväistä sisältörunkoa. Siksipä käsite lukemisto sopii hyvin tämän tyyppiseen kotiseutujulkaisuun.

Lassi Saressalo