Tohmajärven museoalue on Itä-Suomen paikallismuseo 2021

16.6.2021 Uutinen
Viulusti Riittaliisa Hakulinen, juva Tohmajärven museo sisältä.
Viulusti Riittaliisa Hakulinen soitti Nymanin viulu soi -konsertissa museoviululla mm. Armas Järnefeltin Kehtolaulun. Kuva: Liisa Laasonen.

Vuoden 2021 Itä-Suomen paikallismuseo on Pohjois-Karjalassa sijaitseva Tohmajärvi-Seura ry:n ylläpitämä Tohmajärven museoalue. Valinnan teki jo perinteeksi muodostuneeseen tapaan Suomen Kotiseutuliiton puheenjohtaja, museologian professori Janne Vilkuna.

Kilpailun vuoden 2021 arvostelukriteerinä oli, miten paikallismuseossa otettiin vastaan poikkeusajan haasteet ja miten luotiin uusia turvallisia käytäntöjä.

”Tohmajärvi-Seuran esimerkki on oivallinen osoitus siitä, miten poikkeusajan haasteet eivät lamaannuttaneet, vaan päinvastoin voimaannuttivat uudenlaiseen toimintaan”, Vilkuna toteaa.

Tohmajärvellä ei jääty toimettomiksi koronan rajoittaessa museoidenkin aukioloja, vaan toimintaa ryhdyttiin matkailijoiden sijaan katsomaan paikallisesti. Siksi mietittiin perusteellisesti, miten omalle väelle voidaan tarjota jotain poikkeuksellista ja saada mahdollisimman moni vierailemaan kesän aikana useasti museossa. Näin syntyi museon historiaan liittyvien osallistavien ja koronarajoitukset huomioivien pientapahtumien sarja.

Piparimyllyllä rahaa oikean tuulimyllyn korjaamiseen

Erityisesti Nymanin viulu soi -konsertti oli uutena palvelumuotoiluna kokonaisvaltainen museoelämys yhdistäen kokoelmaesineen esittelyn, paikkakunnan ja Nymanin talon musiikkielämän esiintuomisen pohjautuen talon historiaan ja nuotteihin.

Muita pientapahtumia olivat Marian päivän runokahvit Nymanin talon yli 100-vuotisen perinteen mukaisesti, Kantelekonsertti Sailat – uutta ja vanhaa karjalaista, mukana mm. Tohmajärveltä talteen otettuja sävelmiä, sekä yhteistyössä Elämään heränneet runoilijat -yhdistyksen kanssa toteutettu kirjailija Maiju Lassilan pienoiselämäkerran julkistamistilaisuus. Lisäksi kesäkuussa järjestettiin kaksi historiakävelyä Kirkkotiellä.

Tohmajärvi-Seuran historiakävely, Nymanin talo.
Historiakävelyn Kirkkotiellä vetivät Anne Hirvonen, Ritva Lassila ja Liisa Laasonen. Liikkeelle lähdettiin Nymanin talon edestä. Kuva Liisa Laasonen

Toinen neljäviikkoinen tapahtumasikermä sijoitettiin joulun aikaan. Pääasian eli myönteisten kokemusten lisäksi saatiin taloudellistakin tuottoa: näytteillä olleen piparisen tuulimyllyn huutokaupasta saatu raha käytetään oikean tuulimyllyn siipien korjauksen pesämunana.

”Vaikka palkinto myönnetäänkin viime vuoden toimintaan pohjautuen, kokee Tohmajärvi-Seura saamansa palkinnon tunnustuksena tekemästään pitkäaikaisesta työstä kotiseutunsa eteen. Vuosikymmenten aikana tehty työ on luonut vankan pohjan, jolta viime vuosina museotoimintaa on voitu uudistaa ja laajentaa erilaisten tapahtumien kehittämiseen”, Tohmajärvi-Seuran puheenjohtaja Anne Hirvonen toteaa.

Kesän näyttelyssä lahjoitettuja pukuja

Itä-Suomen paikallismuseo -kilpailun palkinto luovutettiin kesän näyttelyn avajaisten yhteydessä. Kansallispuvusta Pitäjänpukuun – vaatteet identiteettiä luomassa -näyttely pohjautuu museon saamiin uusiin lahjoituksiin sekä Tohmajärvi-Seuran 1960-luvulla koordinoiman Tohmajärven pitäjänpuvun syntyyn. Näyttelyssä on esillä mm. Raja-Karjalan kansallispuku, feresi ja pitäjänpuku.

”Näiden pukujen kautta päästään peilaamaan Tohmajärven asutushistoriaa ja ajansaatossa muuttunutta paikallisidentiteettiä. Esillä on myös viime vuosisadan puolivälissä kerättyjä kangasnäytteitä paikallisten kutomista kankaista, vanhimmat 1800-luvulta”, museota ylläpitävän Tohmajärvi-Seuran sihteeri Liisa Laasonen kertoo.

Toisessa museoalueen näyttelyssä, Nykytaidetta Nymanilla – Mustan kissan museopamaus, on esillä 12 nykytaiteilijan museomiljööstä inspiroituneita teoksia sijoiteltuna osaksi museoiden perusnäyttelyä.

Arvokas museotyö näkyväksi

Itä-Suomen paikallismuseo -kilpailun päämääränä on tuottaa näkyvyyttä paikallismuseoille ja sille arvokkaalle työlle, jota niissä tehdään. Vuonna 2020 kilpailu pystyttiin pitämään alkuvuoden koronasulun jälkeen kesätauolla, mutta sitten pandemia sulki jälleen Suomen. Siksi vuoden 2021 teemaksi muotoutui juuri korona ja siitä selviytymisen keinot eli Kulttuuriperinnön turvallinen välittäminen.

Itä-Suomen paikallismuseo -kilpailu aloitettiin vuonna 2010 ja se järjestettiin kuusi kertaa nimellä Savo-Karjalan paikallismuseo. Vuonna 2016 kilpailu laajeni Kainuuseen ja Kymenlaaksoon ja sai uuden nimen, Itä-Suomen paikallismuseokilpailu. Aiemmin ovat Pohjois-Karjalasta kilpailun voittaneet Liperin maatalousmuseo vuonna 2010 (teemana oli lasten ja nuorten huomioiminen museoissa), Kiteen kotiseutumuseo vuonna 2014 (vaihtuva näyttely) ja Kesälahti vuonna 2019 (kokoelmahallinta ja digitointi).

Saarion museo, historiallinen konetaulu.
Saarion museon konetaulu ja Juhani Ikonen elokuussa 2013. Kuva: Liisa Laasonen.

Tohmajärven museoalue, Kirkkotie 14, avoinna: 9.6.- 8.8.2021 ti-pe 12-18, la-su 12-16, muina aikoina tilauksesta ryhmille, info@tohmajarviseura.fi, 050 363 6154.

Museoalueen pääsylippu maksaa viisi euroa ja on voimassa koko kesän 2021, alle 16-vuotiaat lapset pääsevät museoon ilmaiseksi.