Tarinoitanne kaivataan jälleen Kulttuuriymparistomme.fi -joulukalenteriin

12.10.2020 Uutinen

Mikä ympäristössäsi on tänä vuonna riemastuttanut? Miten itse olet toiminut oman ympäristösi hyväksi? Etsimme Kulttuuriymparistomme.fi -palvelussa julkaistavaan joulukalenteriin jälleen lyhyitä video- ja kuvakertomuksia eri puolilta Suomea. Voit ehdottaa kalenteriin niin suurta kuin pientä tekoa, yksittäisen ihmisen tarinaa tai isomman porukan yhteistyötä.

Tavoitteena jakaa hyviä ideoita ja hyvää mieltä

Joulukalenterilla levitetään hyvää mieltä ja hyviä ideoita kertomalla positiivisia ja innostavia tarinoita ympäristöstämme ja tavoista toimia sen hyväksi. Joulukalenteri pyrkii samalla kannustamaan pieniin tekoihin ympäristömme hyväksi ja piristykseksi.

Koska ja missä joulukalenteri julkaistaan?

Joulukalenterin tarinat julkaistaan 1. – 24.12.2020 kulttuuriymparistomme.fi -verkkosivulla ja Facebook-sivulla ja @kulttuuriymparistomme Instagram-tilillä.

Millaista materiaalia joulukalenteriin voi lähettää?

Kalenterimateriaaliksi voi lähettää joko kuva- tai videomateriaalia. Valitse itsellesi sopivin seuraavista vaihtoehdoista:

• Tekstitetty video
  • video sekä erillinen tekstitiedosto videolla puhutusta
  • Yksi tai useampi valokuva

Kuva- ja videomateriaalin lisäksi tarvitsemme lyhyen esittelytekstin.

Valokuvien ja videon ei tarvitse olla ammattilaistasoa. Kännykkäkameralla videointi ja valokuvaaminen käy hyvin. Tämän uutisen lopussa on materiaalien tarkemmat tekniset ohjeet.

Lähetä ehdotus lokakuun loppuun mennessä

Lähetä ehdotuksesi 31. lokakuuta mennessä sähköpostitse: kulttuuriymparistomme.joulu@gmail.com. Ilmoitathan samalla, jos toivot tarinan julkaistavaksi jonain tiettynä päivänä joulukuussa. Voit myös lähettää mahdollista kalenterimateriaalia jo tällöin.

Ilmoitamme ehdotuksia tehneille viimeistään 6. marraskuuta kello 15 mennessä tarinoiden julkaisusta. Samalla annamme tarkemmat ohjeet muun muassa materiaalin lähettämisestä.

Materiaalien lähetys erikseen sovitusti

Valmiit materiaalit lähetetään kulttuuriymparistomme.joulu@gmail.com sähköpostiosoitteeseen erikseen sovittuna ajankohtana tarinoiden julkaisujärjestyksestä riippuen. Joulukuun alkupuolella julkaistavien tarinoiden materiaalit tarvitsemme jo hyvissä ajoin marraskuun puolella. Joulukuun loppupuolella julkaistavien tarinoiden materiaaleja voi lähettää vielä joulukuussa.

Ehdot ja lisätiedot

Jos kalenteriin tulee enemmän kuin 24 ehdotusta, joudumme jättämään osan tarinoista julkaisematta. Kulttuuriymparistomme.fi:n toimittajilla on oikeus olla julkaisematta tarinoita ja myös oikeus tarvittaessa muokata valittujen tarinoiden materiaaleja yhteistyössä lähettäjän kanssa.

Emme maksa korvausta kalenterissa julkaistavista tarinoista sisällöstä, materiaaleista tai niiden laatimisesta.

Kalenterista vastaavat Johanna Sokka ja Hanna Hämäläinen. Voitte kysyä meiltä lisätietoja sähköpostiosoitteesta: kulttuuriymparistomme.joulu@gmail.com

Joulukalenterin tuottaa ympäristöministeriö yhteistyössä Museoviraston ja Suomen Kotiseutuliiton kanssa.

Kulttuuriymparistomme.fi -palvelun joulukalenteriin osallistumisen tekniset ohjeet

Aineistoa lähettävällä taholla tulee olla kaikki tarvittavat tekijänoikeudet ja muut oikeudet lähettämäänsä materiaaliin sekä oikeus luovuttaa materiaali Kulttuuriymparistomme.fi –sivuston verkkosivulla ja sosiaalisissa medioissa julkaistavaksi.

Videot:

• Vaakakuva
  • MP4 (WMV) tai MOV-tiedosto
  • HD-kuvanlaatu (720 px tai parempi, valittavissa puhelimen tai kameran asetuksista).
  • Kesto enintään 1 minuutti 15 sekuntia
  • Jos ”haastattelutilanne”, puhujan asemointi kuvan jompaankumpaan laitaan ja katse kuvan poikki, “ohi kameran” kohti haastattelijaa, ei suoraan kameraan.
  • Jos kerronnallinen ”puhuva pää”, katse suoraan kameraan, asemointi keskelle.
  • Toimitus joko Dropboxin, WeTransferin tai Google Driven kautta.
  • Ethän lähetä videotiedostoa sähköpostilla tai WhatsAppilla, ettei kuvanlaatu heikkene.

Valokuvat:

• Vaakakuva
  • Vaakakuvassa leveys n. 1500 px
  • Resoluutio 72 tai 96
  • Tiedostomuoto jpg tai png
  • Toimitus sähköpostilla

Esittelytekstit:

• Esittele hanke tai projekti lyhyessä tekstissä, jonka pituus on enintään 1200 merkkiä välilyönteineen / 120 sanaa
  • Esittely voi olla suomeksi, ruotsiksi, pohjoissaameksi, inarinsaameksi, tai koltansaameksi
  • Pyri elävään kuvaukseen, kannustavuuteen, yleiskieleen ja helppoon ymmärrettävyyteen
  • Muokkaamme tarvittaessa tekstejä ennen niiden julkaisemista joulukalenterissa yhteistyössä ehdotuksen lähettäjän kanssa.