Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Satakielikierros – yölaulajalinturetki

12.6.2024

Lintuniitty Malmin lentokentällä Helsingissä Valokuvaaja Kirsi Rautiola.

Satakielikierros on Puistola-Seuran Helsinki-päivänä 12.6. järjestämä perinteikäs yölaulajalinturetki. Asiantuntevat ornitologit opastavat Malmin lentokentän ympäri kiertävällä luonto- ja ulkoilupolulla. Lintuoppaiden kanssa pääsee havainnoimaan ja tunnistamaan satakieliä ja muita yölaulajalintuja. Satakieliä onkin laskettu ja tilastoitu aina ensimmäistä havaintoretkestä alkaen vuonna 1985. Linturetkellä on kuultu useita laululintuja, kuten satakieliä, punarintoja, pensas-, viita- ja luhtakerttusia, pensassirkkalintuja, sirittäjiä ja laulurastaita.

Satakielikierroksella tutustutaan alueen lintulajeille tyypillisiin elinympäristöihin ja kantavana teemana on lähiluontomme monimuotoisuus. Satakielikierros on kaikille avoin ja maksuton luontoretki, johon kaikki ovat tervetulleita. Linturetken puolivälissä on kahvi- ja mehutarjoilu sekä elävää musiikkia. Retken yleisömäärä on vaihdellut vuosittain koronavuoden kymmenestä osallistujasta reilusti yli sataan osallistujaan.

Elävä perintö Satakielikierros – yölaulajalinturetken tarkoitus on lisätä ymmärrystä luonnon monimuotoisuuden merkityksestä, jakaa tietoa eri lintulajeista ja niiden elinympäristöistä sekä antaa elämyksiä lähiluonnossa liikkuville.

Voit katsoa videomme Satakielikierroksen historiasta.

Järjestäjä

Puistola-Seura ry