Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Ollin päivän mölkkykisat

29.7.2023 klo 11:00 - 13:00

Vapaa pääsy
Törninpyörän vierasvenesatama Valokuvaaja Kirsti Kukkonen

Nälkälinnanmäki-Seura järjestää toiset Elävä perintö – vuositeeman mukaiset mölkkykisat kansallismaiseman alueella Törninpyörän vierasvenesataman puistikossa Pyhän Olavin päivänä.

Pyhän Olavin päivä on Savonlinnan kaupungin syntymäpäivä ja kaupunginhallituksen suosittelema yleinen liputuspäivä. Pietari Brahe perusti Savonlinnan kaupungin vuonna 1639, joten tänä kesänä Savonlinna täyttää 384 vuotta. ‘

Syntymäpäivää vietetään perinteellisin menoin. Päivä avataan Ravintola Waahdon terassilla klo 10. Savonlinnan kaupunki jakaa Savonlinna-mitalin tai useampia mitaleja tunnustukseksi ansiokkaasta toiminnasta kaupungin hyväksi. Helsingin Savonlinna-Seura ry myöntää Mustan Pässin arvonimen menestyksekkäästi Savonlinnaa tunnetuksi tehneelle henkilölle. Kauppatorin esiintymislavalla on päivän mittaan erilaista ohjelmaa, ja lisäksi eri puolella kaupunkia järjestetään monenlaisia esityksiä ja tapahtumia. Juhlapäivän päättää ilotulitus.

Törninpyörän vierasvenesatama sekä vastapäinen Törninpyörän kalliosaari, jonka mukaan satama on nimetty, kuuluvat Olavinlinnan, Kyrön- ja Haapasalmen kulttuurimaisemaan. Vielä 1950-, 1960- ja 1970-luvuilla vierasvenesataman paikalla sijaitsi kaupungin yleinen uimalaitos hyppytorneineen. Todennäköisesti ainakin joku mölkkykisoihin osallistujista on oppinut uimataidon alkeet ja ehkä edennyt opinnoissaan uimamaisteriksi asti juuri entisellä uimalaitoksella.

Seuran mölkkykisojen säännöt on muovailtu kiireisen kaupunkilaisen elämänrytmiin soveltuviksi. Kilpailijat asetetaan paremmuusjärjestykseen kolmen perättäisen heiton yhteispistemäärän perusteella. Tasatuloksen saaneet heittävät kukin yhden ylimääräisen kolmen heiton sarjan. Muilta osin pelissä noudatetaan Suomen Kansainvälisen Mölkkyliitto ry:n sääntöjä.

Voittaja palkitaan paikallisen ravintolan lahjoittamalla kahden hengen lounaskortilla.

Tiedot

Päivämäärä: