Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Kulttuuritorstai: Siun ja miun Karjala-ilta

25.1. klo 18:00 - 20:00

Vapaa pääsy
Viipurin läänin Pyhäjärven Pyhäkylän Marttojen käsityökurssin osanottajia 1930-luvulla. Valokuvaaja Tuntematon / Sastamalan seudun museo

Suomalaisen kirjan museo Pukstaavissa kokoonnutaan Karjala-aiheen äärelle. Suomalainen yhdistystoiminta sai uutta intoa Karjalan siirtolaisten myötä 1940-luvulta lähtien. Markku Pärssinen kertoo, millaisia yhdistyksiä ja osuustoimintaa Viipurin läänin Pyhäjärvellä toimi ja miksi yhdistystoiminta koettiin tärkeäksi. Seija Hirvikoski kertoo Marttojen toiminnasta ja Esa Mäkinen Nuorisoseura Alakylän Pyrinnön toiminnasta niin Pyhäjärvellä kuin Sastamalan seudullakin.

Lisäksi kuullaan museon Pyhäjärvi-kokoelman kuulumisia ja tutustutaan kiertonäyttelyyn Siun ja miun – Viipurin läänin Pyhäjärvi. Sastamalan seudulle on asutettu siirtolaisia toisen maailmansodan jälkeen erityisesti Viipurin läänin Pyhäjärveltä. Tapahtuma tukee myös Karjalan Liiton teemavuotta Karjalaiset museot ja kokoelmat.

Tiedot

Päivämäärä: