Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Juureva jussipaita -näyttely

23.6.2023 klo 08:00 - 30.9.2023 klo 17:00

Jussipaita on Taito Etelä-Pohjanmaan oman alueensa käsityöperinnön kummikohteeksi valitsema tuote. Valitsemalla jussipaidan käsityöperinnön kummikohteeksi Taito Etelä-Pohjanmaa haluaa vahvistaa paikallisen käsityöperinnön näkyvyyttä ja alueellista kulttuuria. Yhdistys myy tuota nykyäänkin suosittua, Suomessa valmistettua villaista, perinteisesti pohjalaiseksi koettua jussipaitaa.

Juureva jussipaita -näyttelyssä esitellään jussipaidan sataa ensimmäistä vuotta tekstin, kuvien ja eri valmistajien tekemien paitojen avulla. Esillä on muun muassa Juha Miedolta lainaksi saatu jussipaita. Näyttelyssä tuodaan valokuvien avulla esille myös elävää jussipaitaperinnettä, kuten Seinäjoen lukion penkkaripukeutumista tai Rehupiikles-yhtyeen esiintymisasuja. Näyttelyä varten on kuvattu video, jossa Tuusulassa toimiva Kutomo Holopainen valmistaa jussipaitoja edelleen Taito Etelä-Pohjanmaan tilauksesta, sanoo Marja Hemminki-Haapoja.

Järjestäjä

Taito Etelä-Pohjanmaa