Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Elävän perinnön teemavuoden pääjuhla

9.10.2023 klo 13:00 - 16:00

Valokuvaaja Kuva: Linda Saukko-Rauta / Redanredan.fi

Elävän perinnön teemavuoden pääjuhla
maanantaina 9.10.2023 klo 13-16

Maijansali, Keskustakirjasto Oodi, Töölönlahdenkatu 4, 00100 Helsinki

Tänä vuonna on monta hyvää syytä juhlistaa elävää perintöä! Juhlimme 20-vuotiasta Unescon yleissopimusta aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta ja Suomen 10-vuotista taivalta sopimuksen jäsenmaana. Myös Euroopan kulttuuriympäristöpäivien vuoden 2023 teema on elävä perintö.

Vuoden pääjuhla järjestetään Keskustakirjasto Oodin Maijansalissa maanantaina 9.10 klo 13-16. Juhlassa on luvassa laaja kattaus keskusteluja, esityksiä ja työnäytöksiä aineettoman kulttuuriperinnön kentältä. Tilaisuudessa julkistetaan uudet kohteet Elävän perinnön kansallisessa luettelossa. Samalla palkitaan Wiki Loves Living Heritage -kuvakilpailun voittajat.

Tapahtuman järjestävät Museovirasto ja Suomen Unesco-toimikunta. Juhla on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaa.

Tapahtumaan odotetaan aineettoman kulttuuriperinnön sidosryhmiä mm. esittävien taiteiden, käsityön, suullisen perinteen ja luontoon liittyvien perinteiden parissa – niin perinteen harjoittajia, tutkijoita kuin museoiden, arkistojen ja koulutusalan toimijoitakin.

Tilaisuuteen mahtuu paikan päälle 120 osallistujaa. Varaa siis paikkasi pian! Tilaisuus myös streamataan Elävä perintö Youtube-kanavalla. Ilmoittaudu viimeistään 1.10 mennessä Eventillan kautta: https://ssl.eventilla.com/epjuhlat.

OHJELMA

13.00 Alkusoitto: Mäntyharjun huuliharpistit

13:10 Avaus: Opetus- ja kulttuuriministeri Sari Multala (tbc)

13:20 Museoviraston tervehdys: pääjohtaja Tiina Merisalo. Museovirasto.

13.25 10 vuotta aineettoman työtä Suomessa. Leena Marsio. Museovirasto.

13:40 Paneelikeskustelu: Mitä yhteiskunnallista merkitystä on aineettomalla kulttuuriperinnöllä? Moderaattorina Pauliina Latvala-Harvilahti, aineettoman kulttuuriperinnön asiantuntijaryhmän puheenjohtaja

Teivo Teivainen, Suomen Unesco-toimikunta / Helsingin yliopisto
Matti Hakamäki, Kansanmusiikki-instituutti
Minna Hyytiäinen, Taitoliitto
Teppo Ylitalo, Suomen Kotiseutuliitto
Helka Ketonen, Maaseudun Sivistysliitto
14:15 Raakaa tradia! Lavan valtaa kansantanssin ja kansanmusiikin ammattilaisista koostuva perinteen uudelleentulkitsijoiden yhteisö.

14:30 kahvitauko

15:00 Uusien elävän perinnön kansallisten kohteiden nimeäminen sekä sekä Wiki Loves Living Heritage -kuvakilpailun voittajat. Tiina Merisalo, Museoviraston pääjohtaja

15.15 Paneelikeskustelu: Elävää perintöä vaalimassa ja siirtämässä – kokemuksia kentältä

15:55 Päätössanat