Mestarit ja kisällit -hanke on monen Suomen tavoitteen ja kipukohdan ytimessä

23.11.2022 Uutinen
Europa Nostran hallituksen jäsen Tapani Mustonen ja Euroopan komission Suomen-edustuston apulaispäällikkö Maria Kokkonen luovuttivat Euroopan kulttuuriperintöpalkintojen laatan Kotiseutuliiton Sampo Suihkolle sekä hanketta koordinoineille Maria Talvitielle ja Riina Koivistolle. Kuva: Anna-Maija Halme.

Suomen Kotiseutuliiton ylisukupolvinen kulttuuriperintöhanke Mestarit & kisällit  vastaanotti tänään Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon Opetushallituksessa yhdessä Luovan Euroopan kanssa järjestetyssä paikallisessa palkintojuhlassa. Kunniakirja hankkeelle luovutettiin aiemmin syksyllä Prahassa järjestetyssä juhlassa.

Juhlapuheen pitänyt Kulttuurirahaston kannatusyhdistyksen puheenjohtaja Ilkka Länkinen kertoi, miten valtavia suosionosoituksia hanke on saanut heidän tilaisuuksissaan. Hankkeen onnistumisesta kertoo myös sen saama jatkuvuus. Kulttuurirahaston lisäksi hanketta ovat rahoittaneet opetus- ja kulttuuriministeriö ja nyt on pian alkamassa Alfred Kordelinin säätiön rahoittama kulttuuriseen moninaisuuteen eli erityisesti muualta Suomeen muuttaneille suunnattu jatkohanke.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdyksen juhlaan tuonut valtiosihteeri Tuomo Puumala luetteli lukuisia eri politiikkatavoitteita, joita Mestarit ja kisällit toteuttaa erinomaisella tavalla: taidot mukaan luettuna ikäihmisten digitaidot, nuorten syrjäytymisen ehkäisy ja yksinäisyyden vähentäminen. Neljäntenä asiana Puumala mainitsi juuret: “Niiden myötä ihmisellä on paremmat edellytykset kasvattaa itselleen siivet”, hän totesi.

Amina Mohamed Salad kertoi paneelissa omasta isoäidistään ja että monelle hänen laiselleen maahanmuuttajalle olisi hyväksi osallistua Mestarit ja kisällit -tyyppiseen toimintaan yhdessä kielitaitoisen nuoren kanssa. Paneelissa mukana Marika Punamäki, Maikku (Maria) Talvitie ja Heljä Järnefelt. Kuva: Anna-Maija Halme.

Ohjelmaan kuului myös Amina Mohamed Saladin lavarunoutta, Mestarit & kisällit -ryhmien konseptien esittelyä sekä ylisukupolvista kulttuuriperintötyötä käsittelevä paneelikeskustelu.

Mestarit & kisällit -toimintamalli syntyi vuonna 2018 Kulttuurirahaston kannatusyhdistyksen ideasta. Toiminnassa lapset, nuoret ja ikäihmiset tapaavat kulttuuriperinnön äärellä, yhdessä toinen toisiltaan oppien. Kaikilla on mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun ja jokainen saa olla vuorollaan sekä mestari että kisälli. Hankkeessa on ollut mukana kymmeniä toimintaryhmiä eri puolilta Suomea ja siihen on osallistunut yli tuhat eri ikäistä henkilöä. Hankkeen ensimmäistä vaihetta tuki Kulttuurirahasto ja meneillään olevaa toistaa vaihetta tukee opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lue lisää Mestarit & kisällit -toiminnasta https://kotiseutuliitto.fi/toiminta/hankkeet/mestarit-ja-kisallit/