Kotiseutuliitto maakuntakierrokselle – yhteistyössä maakuntien liitot ja alueelliset vastuumuseot

28.1.2020 Uutinen

Kotiseutuliiton jokakeväinen maakuntakierros kokoaa kotiseutu- ja kulttuurialan harrastajat ja ammattilaiset yhteen kaikkiaan 11 maakunnassa. Tänä vuonna mukana ovat myös kunkin maakunnan alueellisen vastuumuseon toimijat.

Maakuntien liitot ovat Kotiseutuliiton jäseniä ja tärkeitä yhteistyökumppaneita alueellisessa kotiseututyössä. Maakunnallisissa kokouksissa käsitelläänkin laajasti koko maakunnan kulttuurikuulumisia ja valitaan maakunnan ehdokas Kotiseutuliiton valtuustoon.

Esillä ovat myös Kotiseutuliiton päähankkeet, muun muassa kestävä korjausrakentaminen, sukupolvia yhdistävä kotiseututyö ja asukaslähtöinen kotouttaminen. Lisäksi keskustellaan Kotiseutuliiton uudistuvasta strategiasta jäsenistön näkökulmasta.

Uusien alueellisten vastuumuseoiden toimijat saapuvat joka kokoukseen kertomaan toiminnastaan ja yhteistyöverkostoistaan sekä esittäytymään kotiseututoimijoille. Monessa maakunnassa on vuoden 2020 alusta aloittanut lukuisa joukko uusia museo- ja kulttuuriympäristöalan ammattilaisia – korjausrakentamisneuvojia, restauroinnin asiantuntijoita, alueellisen museotyön tutkijoita ja arkeologeja. Monet heistä osallistuvat tänä vuonna Kotiseutuliiton maakunnallisiin tilaisuuksiin.

Maakunnissa kohdataan 5. maaliskuuta alkaen!

Tilaisuuksien tavoitteena on kohdata ja kohtauttaa maakunnan kotiseutu-, kulttuuri- ja museoväkeä ja kuulla Kotiseutuliiton jäsenistöä. Samalla liitto selvittää yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa, mihin kotiseututyö suuntautuu tässä ajassa kussakin maakunnassa.

Maakunnalliset kotiseututoimijoiden kokoukset maalis-huhtikuussa 2020

• Etelä-Karjala   5.3.
  • Kanta-Häme   17.3.
  • Keski-Pohjanmaa   28.4.
  • Keski-Suomi   11.3.
  • Kymenlaakso  26.3.
  • Lappi  25.3.
  • Pohjanmaa  16.4.
  • Pohjois-Pohjanmaa  23.4.
  • Päijät-Häme   2.4.
  • Uusimaa   31.3.
  • Varsinais-Suomi   8.4.

Puuttuuko maakuntanne listasta? Tämä johtuu siitä, että tilaisuuksien hallinnollinen syy on valita maakunnan edustaja Kotiseutuliiton valtuustoon. Valtuutetun kausi on kaksi vuotta, ja näin ollen käymme maakunnissa pääsääntöisesti joka toinen vuosi. Eli jos maakuntanne ei ole nyt mukana, niin kohtaamme viimeistään keväällä 2021!

Tilaisuuksien ohjelma vaihtelee hieman maakunnan mukaan. Kutsu ja ohjelma lähetetään helmikuun aikana jokaiselle jäsenyhteisölle niin kirjeitse kuin sähköpostitse. Kaupunkikohtaiset aikataulut ja ohjelmat julkaistaan helmikuussa myös verkossa: www.kotiseutuliitto.fi/tapahtumat

Tukea ja arvostusta paikalliselle kulttuuri- ja kotiseututyölle

Kotiseutuliikkeen keskusjärjestönä Suomen Kotiseutuliiton perustehtäviin kuuluvat kotiseututyön tukeminen ja kehittäminen, esillä pitäminen ja siihen liittyviin kehityskulkuihin vaikuttaminen, mukaan lukien edunvalvonta.

Kotiseututyön merkitystä ei voi väheksyä: kulttuuri luo tutkitusti työtä ja hyvinvointia. Kotiseututyölle myönnetyt avustukset ja taloudellinen tuki tulevat moninkertaisina takaisin – kotiseututyö rikastuttaa yhteisöjemme arkea ja lisää elämänlaatua.

Pitkälti vapaaehtoisvoimin tehdyn kotiseututyön ansiosta maassamme on säilynyt rikas paikalliskulttuurien moninaisuus ja monimuotoinen suomalaisuus.

Kotiseutu- ja kaupunginosayhdistykset – joissa toimii noin 150 000 suomalaista – ovat vuosikymmenten ajan koonneet ja tutkineet paikallista historiaa, murteita, esineistöä ja tapoja sekä vaalineet rakennusperintöä, maisemia ja kulttuuriympäristöjä ja kehittäneet näkemyksellisesti asuinalueitaan.

Kotiseutuhenki ja paikallisen perinteen vaaliminen ovat levinneet joka maakuntaan. Esimerkkinä voi mainita kotiseutuarkistot ja paikallismuseot, jotka muodostavat kirjastojen jälkeen Suomen tiheimmän kulttuuripalveluverkoston.

Lisätietoja:

• Toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi
  • Järjestöpäällikkö Liisa Lohtander, puh. 045 1509 109, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maamme suurimmista kansalaisjärjestöistä. Liiton keskustoimisto, 15 aluejärjestöä ja noin 750 jäsenyhdistystä ympäri Suomen tarjoavat yli 150 000 paikallistoimijalle näköalapaikan paikalliskulttuuriin sekä vaikuttamisen ja osallistumisen mahdollisuuksia. Liiton jäsenistöön kuuluu myös yli 100 kuntaa ja kaikki maakuntien liitot, mikä takaa paitsi alueellisen kattavuuden myös joustavan tiedonkulun ja lukuisat yhteistyömahdollisuudet hallinnon ja ruohonjuuritason toimijoiden välillä. Kotiseutuliitto vastaa myös valtionavustuksen jakamisesta seurantalojen korjauksiin ja tarjoaa asiantuntijaneuvontaa korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.