Kotiseutuja ja liittoa juhlitaan kahveilla ympäri Suomen!

24.4.2024 Uutinen
Kuva: Bisher Sawan.

Toukokuussa kotiseututyötä ja Suomen Kotiseutuliiton 75-vuotisjuhlavuotta juhlistetaan kotiseutukahveilla ympäri Suomen. Kotiseutuliiton jäsenet järjestävät juhlaviikonloppuna 25.–26. toukokuuta ja sen tienoilla yli 100 kahvitilaisuutta.

Kotiseutuliiton jäsenet vastasivat sankoin joukoin liiton kutsuun järjestää kahvitilaisuuksia juhlistamaan kaikkia kotiseutuja ja Kotiseutuliiton 75-vuotista taivalta kotiseututyön parissa. Liiton jäsenet järjestävät yli 100 kahvitilaisuutta ja kotiseutukahveja järjestetään jokaisessa Manner-Suomen maakunnassa. Lista kaikista kotiseutukahveista löytyy nyt liiton verkkosivuilta.

Monenlaista ohjelmaa ja yhteistyötä

Kaikille avoimia kotiseutukahveja järjestetään niin kotiseututaloilla, paikallismuseoissa kuin seurantaloilla. Osa kahveista on ulkoilmatapahtumia toreilla ja paikkakuntien kohtaamispaikoilla. Kahveilla esitellään kotiseututyötä ja liiton jäsenten toimintaa kahvittelun ja kuulumisten vaihdon lomassa, ja mukaan on kutsuttu niin ystävät kuin uudet tuttavuudetkin.

Kotiseutukahvien yhteyteen on järjestetty myös perinneleikkejä, pelimannimusiikkia ja museokauden avajaisia. Monet kahvit tarjotaan kevättalkoiden yhteydessä ja moni kotiseutukahvien järjestäjä juhlistaa samalla myös omia tasavuosiaan.

Mikäli omaan kahvitilaisuuteen on tullut muutoksia tai aika tai paikka on vielä ilmoittamatta, voit ilmoittaa siitä juhlavuoden tapahtumien koordinaattorille Kotiseutuliittoon, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi.

Kotiseutukahvien mukavat tunnelmat kannattaa muistaa kuvata talteen ja laittaa parhaat otokset vaikkapa yhdistyksen tiedotuskanaviin. Sosiaalisessa mediassa voi käyttää kotiseutukahvien yhteydessä tunnisteita #kotiseutuliitto75 ja #kotiseutukahvit, niin kaikki kiinnostuneet löytävät kuvat ja kertomukset.

Vielä ehtii ilmoittaa mukaan oman kahvitilaisuuden

Omia kotiseutukahvitilaisuuksia ehtii vielä ilmoittaa mukaan, linkki ohje- ja ilmoitussivulle uutisen lopussa. Kotiseutuliiton tarjoamien juhlakahvien ja -teen tilaus postituksella on jo päättynyt, mutta kotiseutukahvit järjestävä liiton jäsenyhteisö voi noutaa kahvi- ja teepaketin joko liiton toimistolta Helsingistä toukokuun tiistaisin tai Valkeakosken juhlaseminaarista 24.5. Ilmoitathan etukäteen liiton toimistoon, jos olet tulossa noutamaan paketteja.

Mikäli oma yhdistys ei tällä kertaa ehdi järjestää kotiseutukahveja, kannattaa suunnata oman alueen kahveille kuulemaan, millaista kotiseututyötä naapurissa tehdään. Tervetuloa mukaan juhlimaan ja kahvittelemaan!