Isoja ajatuksia, paikallista toimintaa

19.12.2023 Tiedote

Kotiseutu 2023 -teos kertoo kestävän kehityksen eteen tehtävästä paikallisesta työstä

Kansikuvassa on aikuinen nainen, nuori ja lapsi kasvimaalla, taustalla on vanha hieno puurakennus, Kotkaniemi Luumäellä.Kotiseutuliiton Kotiseutu-teossarjan uusi osa on ilmestynyt. Teoksen aiheena on kestävä kehitys, ja se koostuu 20:stä aihetta monipuolisesti tarkastelevasta artikkelista. Osassa artikkeleista asiaa tarkastellaan paikallistasolta ja osassa koko maapallon näkökulmasta – osassa molemmista.  Kirjoittajien joukossa on sekä maamme kulttuuriperinnön ja kestävyyden eturivin asiantuntijoita että paikallisia puuhaihmisiä.

”Kirja kertoo kotiseututyön moniulotteisesta merkityksestä koko maapallon tulevaisuudelle, niin suureelliselta kuin se oman kotiseutunsa kulttuuriperinnöstä huolehtivalle ihmiselle saattaa äkkipäätä kuulostaa. Kohtalomme riippuu valtavasta määrästä isoja ja pieniä tekoja, jotka yhdessä voivat ovat käänteentekeviä. Siihen me uskomme”, kirjan toimituskunta toteaa esipuheessa.

Kirja ilmentää huomiota, ettei kotiseututyössä juurikaan ole sellaista tekemistä, joka ei jostain kulmasta liittyisi kestävään kehitykseen. Kestävyyssiirtymä vaatii kuitenkin yhä syvempää ymmärrystä toimintatapojen kestävyydestä sekä parhaiden käytäntöjen levittämistä. Se edellyttää paikalliskulttuureilta myös joustavuutta ja muuntautumiskykyä. Tarkastelun kohteena on sekä aineellinen että aineeton kulttuuriperintö.

Suomen Kotiseutuliitto viettää 75-vuotisjuhlaa vuonna 2024. Juhlavuosi on tilaisuus pysähtyä pohtimaan kestävän kotiseututyön ja kansalaistoiminnan mahdollisuuksia, merkitystä ja käytäntöjä. Yksi juhlavuoden suunnitelmista on julkaista artikkelien aiheista podcast-sarja Puhelmia paikalliskulttuurista.

Kotiseutu-julkaisun tehtävänä on popularisoida ajankohtaista kulttuuriperintöön liittyvää tutkimusta ja käydä keskustelua kotiseudusta, kulttuurista sekä niihin liittyvistä ja vaikuttavista aiheista. Kotiseutu 2023 -teos julkaistaan vain sähköisessä muodossa.

Kotiseutu 2023

Toimituskunta

Teppo Ylitalo (päätoim.)
Anna-Maija Halme