Hakemuksia Kotiseudulle-apurahaa varten saatiin jokaisesta maakunnasta

2.9.2021 Uutinen

Kotiseudulle-apurahaa haettiin tänä vuonna 58 hienoon kohteeseen. Hakemuksia tuli jokaisesta manner-Suomen maakunnasta.

Uutta luovaan ja toimintaa kehittävään kotiseututyöhön tarkoitettujen Kotiseudulle-apurahojen haku on päättynyt. Apurahahakemuksia tuli elokuun lopun määräaikaan mennessä 58 kappaletta. Rahaa niissä haettiin yhteensä 140 284 euroa. Hakemuksia tuli jokaisesta manner-Suomen maakunnasta. Määrällisesti eniten niitä tuli Varsinais-Suomesta, seuraavaksi eniten Uudeltamaalta ja Lapista.

Kotiseutuliiton hallitus päättää apurahojen saajista lokakuussa. Päätökset julkistetaan marraskuussa, jonka jälkeen rahoitus on hakijan käytettävissä. Käyttöaikaa on seuraavan kalenterivuoden loppuun saakka. Apurahat ovat suuruudeltaan 500–3000 euroa. Vuonna 2021 apurahoja jaetaan noin 15 000 euron edestä.

Apurahoja myönnetään

• uudenlaisen kotiseututyön toimintamallien kehittämiseen ja levittämiseen
  • kestävää kehitystä edistävään kotiseututyöhön ja siihen liittyvien toimintamallien kehittämiseen ja levittämiseen
  • asukkaiden tasavertaisuutta ja kulttuurista moninaisuutta huomioivaan kotiseututyöhön ja siihen liittyvien toimintamallien kehittämiseen ja levittämiseen
  • lasten ja nuorten kotiseututoimintaa tukevien toimintamallien kehittämiseen ja levittämiseen
  • vuorovaikutteista kotiseututyötä edistävien toimintamallien kehittämiseen ja levittämiseen
  • alueellisiin koulutus- tai kehittämistapahtumiin tai viestintäkampanjoihin edellä mainituista teemoista

Hankkeella omaa yhteisöä laajempi vaikutus

Apurahan saajien valinnassa etusijalla ovat toimintamallit, joita muutkin yhdistykset ja yhteisöt voivat ottaa käyttöönsä. Avustettavien kohteiden valinnassa painotetaan hankkeita, jotka vaikuttavat kotiseututyöhön myönteisesti myös muualla kuin pelkästään hakijayhteisössään.

Taustalla keräys

Kotiseudulle-varat on koottu Suomen Kotiseutuliiton organisoimalla Kotiseudulle-keräyksellä. Keräyksen alkuperäisenä tavoitteena oli perustaa säätiö, jonka tehtäväksi määriteltiin paikallisen kotiseututyön ja kotiseutututkimuksen tukeminen. Nyt varat käytetään samaan käyttötarkoitukseen mutta suoraan ilman säätiötä.

Apurahojen sivusto on osoitteessa kotiseutuliitto.fi/toiminta/kotiseudulle-apurahat/

Viime vuonna apurahan sai seitsemän hakijaa. Uutinen viime vuoden apurahan saajista: kotiseutuliitto.fi/kotiseudulle-apurahat-jaettiin-kajaaniin-koylioon-paltamoon-haukiputaalle-siikalatvaan-turkuun-ja-lammille/