Entisaikojen Espoon Leppävaaraa esittelevä Valtatien varrelta on Vuoden kotiseututeos

1.10.2016 Tiedote

Valtatien varreltaSuomen Kotiseutuliiton tiedote

Markku Salmen ja toimituskunnan teos Valtatien varrelta – Tarinoita ja kuvia Leppävaarasta ja Harakasta on valittu Vuoden kotiseututeokseksi. Teoksen on kustantanut Leppävaara-seura ry. Voittajan valitsi opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Päivi Salonen neljän finalistiteoksen joukosta. Finalistit valitsi Suomen Kotiseutuliiton nimittämä raati.

Valtatien varrelta -kirja on kattava tietopaketti radan pohjoispuolisen Leppävaaran ja Harakan menneisyydestä 1900-luvun alusta 1960-luvun alkuun asti. Lintuvaara tunnettiin aiemmin Harakkana, ja Lintuvaarantie oli ennen 1960-lukua Valtatie, josta muodostui Pohjois-Leppävaaran valtasuoni. Valtatien varrelle keskittyivät kaupat, palvelut ja elämä.

– Kirja on lämminhenkinen ja sympaattinen tarina kotiseudun synnystä. Kirja välittää tunnelmaa yritteliäiden ja kekseliäiden asukkaiden yhteisöstä, joka syntyi kasvavan Helsingin kupeeseen. Työläisperheiden joukkoon mahtui monenlaisia ihmisiä ja tarinoita, tunnettujen politiikan ja kulttuurielämän edustajien tuodessa oman värikkään lisänsä Leppävaaran asujaimistoon, Vuoden kotiseututeoksen valinnut Päivi Salonen kertoo.

– Kirjan erityinen ansio on sen ihmisläheisyys ja ainutlaatuisen elävä kuvitus, josta syntyy vahva tunnelma leppävaaralaisten ja harakkalaisten arjesta, juhlasta ja työnteosta. Toivon, että kirja toimii innostavana esimerkkinä muille kotiseutunsa ja asuinympäristönsä historiaa ja tarinoita tallentaville.

Kirja on koottu Leppävaara-seuran kansalaismuistipiirin laajan aineiston pohjalta – kirjassa esitellään sata tarinaa ja yli 600 valokuvaa. Aktiivinen kansalaismuistipiiri on jo vuodesta 2002 määrätietoisesti kartoittanut ja kerännyt talteen historiatietoa ja -aineistoa Leppävaaran alueelta.

– Vaikka kirjalla on monta kirjoittajaa, taitavasti laadittu rakenne ja sopivasti taustoittavat luvut kokoavat tarinat toinen toistaan täydentäväksi kertomukseksi. Tekijöiden rakkaus kotiseutuunsa Lepuskiin henkii jokaiselta sivulta. Erinomaiset kartat auttavat lukijaa liikkumaan ajasta ja paikasta toiseen, vaikka nimistö muuttuu, Salonen sanoo.

Tärkeää koko Lepuskille

Kirjan päätoimittaja Markku Salmi iloitsee palkinnosta:

– Tämä ei ole ainoastaan meille tekijöille tärkeää, vaan koko Lepuskille ja lepuskilaisille! Leppävaara on nopeasti kasvanut, Suomen suurimpia kaupunginosia.

Talkootyönä, vapaaehtoisvoimin ja varsin ripeässä tahdissa syntynyt teos on jatkoa Leppävaara-seuran vuonna 2011 julkaisemalle Albergasta Leppävaaraan-historiikille, joka on yleisesitys alueen vaiheista. Sen ilmestymisen jälkeen esitettiin toiveita muutamien vähemmälle huomiolle jääneiden alueiden, kuten Harakan, Mäkkylän ja Ruukinrannan esittelylle.

Kansalaismuistipiirillä oli eniten valmiina aineistoa Harakasta.

– Hienoa, että pääsimme tähän aarrearkkuun kiinni.

Kansalaismuistipiirissä on käyty teema teemalta läpi eri aiheita, kuten kaupat, missit ja murhat. Näistä on taltioitu tarinat ja kuvat, Salmi kertoo.

Toimituskunta jatkaa jo työtään Mäkkylästä kertovan kirjan parissa, minkä jälkeen käsittelyyn otetaan radan eteläpuolinen Leppävaara.

Erityismaininta finalistien kuvitukselle

Vuoden kotiseututeos julkistettiin Turun kansainvälisillä Kirjamessuilla 1. lokakuuta.

– Valitsijan tehtävä oli suuri ilo esiraadin tekemän erinomaisen työn pohjalta. Valinnan tekeminen oli kuitenkin myös todella vaikea tehtävä, finalistiteokset olivat kaikki erinomaisia ja kiinnostavia mutta myös hyvin erilaisia. Kaikkien neljän teoksen kuvitus ansaitsee erityismaininnan. Kirjojen ulkoasu, taitto ja kuvitus olivat houkuttelevia ja korkeatasoisia, Päivi Salonen toteaa.

Finaaliin pääsivät Valtatien varrelta -kirjan lisäksi Jarmo Niemisen teos Keisarin perintö – Kertomuksia Helsingin sotilassaarten historiasta, Jorma Knuutisen, Eila Karkin ja Risto Palokankaan teos Konneveden kunniaksi – Kertomus kansallisveden suurjärvestä sekä Lappeen kotiseutuyhdistys ry:n teos Läpi kuuden vuosisadan – Lappeen seurakunta 1415–2015.

Aiemmat tiedotteet aiheesta ja kaikki ehdokkaat Vuoden kotiseututeokseksi:

Kotiseutuliitto etsii Suomen parasta kotiseutukirjaa

Vuoden kotiseututeokseksi 65 ehdokasta

Vuoden kotiseututeos -tittelistä kisaa neljä teosta

Vuoden kotiseututeos -palkinto

Teoksen kansikuva (Flickr)

• Markku Salmi, puh. 050 552 0811, etunimi.sukunimi @live.fi
  • Leppävaara-seuran puheenjohtaja, kotiseutuneuvos Arja Salmi, puh. 045 166 1133, etunimi.sukunimi @lepuski.fi
  • Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Päivi Salonen, puh. 0295 3 30281, etunimi.sukunimi @minedu.fi
  • Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Vuoden kotiseututeos -palkinto on Suomen Kotiseutuliiton jakama tunnustus, joka kannustaa kotiseutukirjojen tekijöitä ja tuo näkyvyyttä hyvälle kotiseutukirjallisuudelle. Kilpailussa vertaillaan ehdolla olevien teosten ulkoasua, kuvatarjontaa, taittoa, viimeistelyä, tekstien loogisuutta sekä miten sisältöaines on valittu ja toimitettu. Valintaan vaikuttaa myös tarjotun tiedon yleistettävyys sekä se, miten sisältö sijoitetaan laajempiin kokonaisuuksiin.

Kotiseutuliito nimeää vuosittain Vuoden kotiseututeos -raadin, joka valitsee ehdolla olevien teosten joukosta kilpailun finalistit. Lopullisen palkinnonsaajan päättää Kotiseutuliiton nimeämä valitsija. Vuoden kotiseututeos on valittu vuodesta 2009.