Tallenna perinne avoimesti verkkoon

6.7.2023 Susanna Ånäs, AvoinGLAM, Open Knowledge Finland
Susanna Ånäs, studiokuva.
Susanna Ånäs. Kuva: Sebastiaan ter Burg Faces of the Commons 2019.

Wikimedian alustat antavat helposti omaksuttavan ja kaikkien käytössä olevan mahdollisuuden tehdä elävää ja paikallista kulttuuriperintöä näkyväksi ja tunnetuksi. Jokainen tuntee Wikipedian, kaiken tiedon avoimen ensyklopedian. Kulttuuriperinnön tallentamiselle on muitakin kanavia Wikimedian projektiperheessä. Vapaaehtoisten ja yhteistyötahojen yhteisö kokoaa kuvia kaikkien käytettäväksi Wikimedia Commonsiin ja rakenteista tietoa Wikidata-tietokantaan.

Avoimet kuvat ovat kaikkien käytettävissä

Numeroituja keiloja eli mölkkyjä auringonlaskussa.
Mölkkyjä. Kuva: Mölkkyliitto, CC BY-SA 4.0. Wiki Loves Living Heritage -kampanjan satoa.

Kuvat paikallisesta kulttuurista voivat rikastuttaa maailman tietoisuutta paikallisesta kulttuurista, vaikka kuvien myymisellä ei voisikaan rikastua. Wikimedia Commons perustuu avoimesti käytettäville kuville.

Kuvat voivat olla vapaasti käytettävissä, jos niiden tekijänoikeus ei ole enää voimassa. Kuvan ottanut henkilö voi myös antaa kuvalle avoimen lisenssin. Se on kenelle tahansa annettu lupa kuvan käyttämiseen ilman, että lupaa tarvitsee erikseen pyytää tekijänoikeuden haltijalta. Yleisimmin käytettyjä avoimia lisenssejä ovat Creative Commonsin lisenssit.

Tietoaukkoja paikkaamaan!

Kun katsoo tarkemmin, Wikipediassa ei olekaan kaikkea tietoa tai se ei ota huomioon kaikkia näkökulmia. Paikallisista aiheista voisi kirjoittaa paljon laveammin, ja kulttuuria voisi tallentaa kuvina enemmän. Kuka tahansa voi kirjoittaa artikkeleita tai tallentaa kuvia, kun muistaa mainita käyttämänsä luotettavat lähteet artikkeleissa ja jakaa vain avoimia kuvia.

Kotiseutuarkistojen tallentaminen avoimesti Wikimedia Commonsiin on sosiaalista mediaa parempi vaihtoehto monestakin syystä. Wikimedia Commonsiin talletettu kuva säilyy varmemmin kuin muilla alustoilla, sillä kuvista huolehtii tuhansien asianosaisten yhteisö. Kuvien tietoja voi kuka tahansa vähitellen parantaa, jopa sadoilla eri kielillä. Kuvien tiedot ja luokittelu auttavat löytämään oikeat kuvat kuhunkin tarkoitukseen. Sopivaan artikkeliin sijoitettu kuva voi saada tuhansittain tai jopa miljoonittain katselukertoja kuukaudessa.

Piirroskuvia erilaisista potentiaalisista Wiki Loves Living heritage kuva-aiheista, kuten tanssista, musisoinnista ja leipomisesta.
Eurooppalaisen kuvakilpailun otsikkokuva, Museovirasto, CC0. Perustuu Jasmina El Bouamraoui ja Karabo Poppy Moletsanen kuvituksiin. Kuvan lisenssi on CC0, jolloin tekijöitä ei tarvitse mainita. Se on silti hyvä käytäntö.

Valokuvauskilpailuilla uusia kuvia

Wikimedian valokuvauskampanjat ovat hienoja tilaisuuksia täydentää Wikimedia Commonsin kuvavalikoimaa kampanjan aiheista. Vuosittainen Wiki Loves Monuments kerää kuvia rakennusperinnöstä ja tämän vuoden Wiki Loves Living Heritage innostaa tallentamaan elävää perintöä. Yhdistykset ja museot voivat myös jakaa omien arkistojensa avoimia kuvia, aina ei tarvitse tuottaa uutta.

Kuvat tiedon lähteenä

Wikidata-tietokantaan tallennetaan tietoja, joita voi hyödyntää kuvien kuvailussa. Wikidata tuntee muun muassa Suomen kylät ja kaupungit ja perinnerekisterien kohteet. Myös Wikidataa voi hyvien lähteiden perusteella täydentää kuka vain. Suuri osa tiedoista perustuu viranomaisten ja laitosten julkaisemiin tietoihin.

Käytä avoimia kuvia

Wikimedia Commonsin kuvia voi myös käyttää omassa toiminnassaan. Wikimedia Commonsin kuvia saa vapaasti käyttää lisenssin ehtojen mukaisesti. Ehtona voi olla korkeintaan, että kuvaajan nimi on mainittava (BY / Nimeä -ehto Creative Commons -lisensseissä), ja että kuvasta tehdylle uudelle teokselle ei saa antaa erilaista lisenssiä (SA / JaaSamoin -ehto). Muita ehtoja ei hyväksytä Wikimedia Commonsin kuville.

Kuvien käyttöön pätee yksinkertainen OTLL-sääntö tekijää koskevien tietojen ja avoimen lisenssin mainitsemisesta.

Otsikko (vapaaehtoinen)
Tekijä (mainitse tekijä siten miten lisenssin antaja on määritellyt)
Lähde (linkitä jos mahdollista)
Lisenssi (linkitä aina)

Lisää tiedot kuvatekstiin aina kun mahdollista, mutta tekstin loppuunkin tai videon lopputeksteihin tiedot saa laittaa. Ilmoita, jos olet muokannut kuvaa ja säilytä merkintä aiemmista muutoksista. CC0-merkityt kuvat eivät vaadi tekijän ilmoittamista.

Linkkejä

Wikimedia Commons commons.wikimedia.org/wiki/Etusivu
Wikidata www.wikidata.org/wiki/Wikidata:Main_Page
Creative Commons -lisenssit creativecommons.fi/lisenssit