Rovaniemen kotiseutumuseo digitaalisen vieraanvaraisuuden raitilla

27.1.2022 Kerttu Oikarinen ja Päivi Hanni-Vaara
Kerttu Oikarinen, kuva: Katri Pankinaho ja Päivi Hanni-Vaara, omakuva.

Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:ssä on keskusteltu jo usean vuoden ajan digitaalisten museaalisten palveluiden tuottamisesta erityisesti kohteen näkyvyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi. Asiaa edistämään on perustettu Digi-ryhmä, joka on työssään ryhtynyt uudistamaan mm. kotisivuja. Lisäksi Digi-ryhmä on kehittänyt Facebook- ja Instagram-viestintää tarinallistamalla kotiseutumuseon perinteitä, esineistöä ja tapahtumia. Myös QR-koodeista on puhuttu, eikä pelkästään puhuttu! Tässä ja monessa muussakin digitaalisiin palveluihin liittyvässä kehittämistyössä ovat Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijat ja asiantuntijat toimineet tottolaisten kanssatuottajina.

Digitaalisuuteen herääminen

Kesällä 2021 Kerttu Oikarinen innostui kirjoittamaan kymmenittäin lyhyitä tarinoita Rovaniemen kotiseudun perinteestä ja tekstejä kotiseutumuseon esineistä. Kertun työstämät tarinat heräsivät digitaaliseen eloon Lapin ammattikorkeakoulun eli Lapin AMKin restonomiharjoittelijoiden luomilla ja askarrelluilla QR-koodeilla. Pahviset koodilaput ovat löytäneet paikkansa museon pihapiiristä ja rakennuksista. Seuraavana askeleena on opastaa museovieraita itseohjautuvasti lukemaan koodien takaa löytyviä tarinoita.

Varsinaisen omakohtaisen digiheräämisen Kerttu koki, kun Päivi Hanni-Vaara otti Lapin AMKin Elämysteknologiaa matkailuun -hankkeesta yhteyttä ja kysyi, että aletaanko? Kyllä aloimme, ja Totossa päätettiin uudistaa kotisivuja panostamalla lapsille suunnattuun palveluun. Pohjamateriaaliksi hyödynnettiin Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan palvelumuotoilun maisteriohjelman opiskelijatyötä, joka pohjautui Annikki Setälän satuihin. Kirjailija Annikki Setälä on aikoinaan asunut nykyään kotiseutumuseona toimivassa rakennuksessa. Näin sai alkunsa kotisivujen tekstien muokkaamisen lisäksi Etsi Myllytonttu -palvelukonsepti, joka on lapsille suunnattu digitaalisesti tuettu museopolku.

Ei aivan pikku juttu

Totossa on juuri ajantasaistettu toiminta-ajatusta. Sen mukaan Rovaniemen kotiseutumuseo on perinteen ja kulttuurin osallistava elämys- ja kohtaamispaikka. Yhdistys kutsuu kaikenikäisiä mukaan harrastamaan, talkoilemaan ja etsimään perinteestä kestävää kehitystä. Vaikka museo tarjoaa mummolamaista menneisyyden lumoa arvokkaassa museomiljöössä Kemijoen rantamaisemassa, haastaa se samalla Totto-aktiiveja kiinnittämään erityistä huomiota asiakaskunnan muutokseen. Koko vuodenkierron ajan museomiljöö on yleisötapahtumien lisäksi erityinen esittävän taiteen, kokousten, juhlien, työpajojen ja koulutusten pitopaikka. Kokemisen arvoisia ovat pakkastalvi, hankikantokevät, jäidenlähtö ja luonnon herääminen, keskiyön aurinko, ruskan väriloisto, ensilumi ja joulukaamos.

Syttyi lamppu. Kahdeksan vuodenaikaa ja toiminta-ajatuksen henki on saatava elämään kotisivuilla. Tekstit muokattiin ja kuvia lisättiin sivuille yhdessä Lapin AMKin Elämysteknologiaa matkailuun -hankkeen Sanni Mustosen kanssa, joka myös loi digitaaliset hahmot Myllytontulle, Pakkasenpojalle ja Keijutytölle.

Nyt lasten museopolulla seikkailevat monet satuhahmot. Lapset ja nuoret tekevät tehtäviä ja etsivät Myllytonttua. Sen löydettyään he ottavat valokuvan itsestään Myllytontun kanssa, postaavat kuvan halutessaan tunnisteiden kera sosiaaliseen mediaan ja saavat museokäynniltä pienen palkinnon.

Kuva: Lapsille suunnatulla digitaalisella polulla seikkailevat Myllytonttu, Pakkasenpoika ja Keijutyttö. Kuvitus ja kuvat: Sanni Mustonen.

Ruokahalu kasvaa digitaaliseen vieraanvaraisuuteen

Yhteistyö eri toimialojen asiantuntijoiden kesken on aina mielenkiintoista. Joulun alla Kerttu tutustui Suomen Kotiseutuliiton eMuseo-mobiiliopaskonseptiin ja sai samoihin aikoihin kutsun Päivi Hanni-Vaaran välittämään verkkoseminaariin ”Mikä ihmeen eHospitality?”. Seminaari avasi ja syvensi ajatusta digitaalisesta vieraanvaraisuudesta. Mitä kaikkea se voisikaan olla? Seminaarissa asiantuntijat keskustelivat tunteiden tunnistamisesta ja mittaamisesta verkossa. Toisessa esityksessä korostettiin virtuaalista sisältöä, jossa vieras itse osallistumalla elää ja luo ympäristössä omaa tarinaa. Tällöin tunnejäljet ovat paljon todennäköisemmät kuin passiivisena kuvia ja videoita katsellessa. Miltä siis voisikaan tuntua virtuaalinen vierailu Pöykkölän puovin näyttelyssä tai piipahdus Pöykkölän saliin kapiokirstua tutkimaan?

Verkkoseminaarissa ilmeni, että eHospitality on erittäin moni-ilmeinen käsite. Kyse voi esimerkiksi olla digitaalisesti tuetusta museovierailusta, jossa kokemus voi onnistuessaan olla elämyksellinen virtuaalinen museovierailu. eHospitality-konseptissa lyövät yhtä kättä ihmisyys, joka toimii isäntänä sekä teknologia, jonka rooli on toimia renkinä. Tämä, jos mikä, innostaa Tottoa jatkamaan yhteistyötä Lapin AMKin sekä koko Lapin korkeakoulukonsernin yhteisön kanssa.

Tulevana kesänä 2022 Toton tavoitteena ja tarkoituksena on rekrytä Lapin AMKin restonomiopiskelija harjoitteluun mallintamaan perinnetietouden eMuseo-konseptia Rovaniemen kotiseutumuseolle. Kertun ja Päivin mukaan kesälle asetetussa tavoitteessa yhdistyvät sekä ajantasaistettu kotiseutuyhdistyksen toiminta-ajatus että muuttuva asiakaskunta restonomiopiskelijan roolissa. Tällä yhdistelmällä voisi visioida, että Rovaniemen kotiseutumuseosta kehittyy entistä vahvemmin digitaalisesti tuettu elämys- ja kohtaamispaikka. Kiire ei ole, vaan syödään ”pottu kerrallaan”, kuten Toton puheenjohtaja Esko Oikarinen toteaisi. Tavoitteeksi asetamme museovieraan digitaalisen tunneperäisen elämyksen, jolloin vieraan kokemus ja osallisuus nousevat keskiöön kehittämistyössä.

FT Kerttu Oikarinen on Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n sihteeri, etunimi.sukunimi @gmail.com

Restonomi (YAMK) Päivi Hanni-Vaara toimii Lapin ammattikorkeakoulun matkailun lehtorina, etunimi.sukunimi @lapinamk.fi

Tervetuloa vierailemaan luonamme Rovaniemen kotiseutumuseolla:
www.totto.fi
www.facebook.com/rovaniementotto
www.instagram.com/rovaniemenkotiseutumuseo

eHospitality – empatiaa ja arvonluontia matkailun digitaalisissa palvelukohtaamisissa on Lapin liiton rahoittama EU:n aluekehitysrahaston Vipuvoimaa EU:lta tukema kehittämishanke, jota hallinnoi Lapin ammattikorkeakoulu, Vastuulliset palvelut projektipäällikkönä Mirva Tapaninen, puh. +358 40 527 6270, sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi[at]lapinamk.fi