“Parasta aina tehdä aikanansa, mitä tehtävä on“

8.3.2022 Anna-Maija Korhonen KM, äidinkielen- ja luokanopettaja Tervosta, Kotiseutuliiton valtuuston varapuheenjohtaja
Anna-Maija Korhonen Minna Canthiksi pukeutuneena. Kuva: Liisa Lohtander.

Naiset ovat kautta aikain tarkastelleet yhteiskuntaa ja elämänpiiriä sekä työstä että kotoa käsin. He ovat tehneet työtä kodin ja kotiseudun eteen kaksin käsin ja elämän pehmentämällä sydämellä. Naisten kotiseututyö on ollut yhdessä tekemistä ja yhteen liittymistä – maailman parantamista keskustelujen mutta myös konkreettisten tekojen kautta.

Kotiseututyö onnistuu parhaiten siellä, missä voimme olemassaolollamme, työllämme ja taidollamme antaa oman osamme kodin, yhteisön ja kotipaikkakuntamme hyväksi. Halu rakentaa yhteistä hyvää tuottaa aina myös sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäviä kotiseututekoja.

Naiset ovat tottuneet käärimään hihansa ja tekemään oman osansa vastuullisesti niin työelämässä, kotona kuin vapaa-ajallakin. Rohkeiden naisten ja rohkeiden miesten yhteistyöllä Suomesta on rakennettu tasa-arvoista ja koulutusmyönteistä yhteiskuntaa. Vain yhdessä työskentelemällä ja vahvuuksiamme hyödyntämällä kykenemme rakentamaan yhteistä kestävää tulevaisuutta.

Marttana ja Mariana

Kahvipurkin kupeessa on Martta-liiton perustajan Lucina Hagmanin kuva ja järjestön toiminnan päälinjat: tasapainoinen elämänlaatu, kestävä kehitys, perinteet ja kehitysyhteistyö. Kuva: Taina Pönkänen.

Työpaikkani kahvipurkin kupeessa on Martta-liiton perustajan Lucina Hagmanin kuva ja järjestön toiminnan päälinjat:

• tasapainoinen elämänlaatu
  • kestävä kehitys
  • perinteet
  • kehitysyhteistyö

Lucina Hagman puhui koulutuksen ja yhdenvertaisuuden puolesta. Hän halusi edistää lasten ja nuorten sivistystä ja puhui yhteiskasvatuksen puolesta. Hän keräsi jo opiskeluaikanaan kansanperinnettä ja kirjoitti rohkeasti yhteiskunnan epäkohdista.

Toiminnan nainen oli aikanaan myös kirjailija Maria Jotuni. Hänen mukaansa työhön ja  toimeen tarttuminen on kaikkien etu ja edistää yhteistä hyvää: “Parasta aina tehdä aikanansa, mitä tehtävä on.“ Rohkeus sanoa sanottavansa ja ryhtyä tekemään työtä ajallaan, on taito, jota myös kaikki nykymartat  ja nykymariat tarvitsevat.

Rohkeutta ja konkreettista toimintaa tarvitaan myös kotiseututyöhön. Maailma ei parane päivittelemällä eikä tasa-arvo toteudu pelkästään toivomalla. Tasapainoinen elämänlaatu ja kestävä kehitys on meidän käsissämme. Kotiseudun eteen tehty työ on osa katoamatonta kulttuuriperintöä ja merkittävä osa tulevaisuuden hyvinvointia. Yhdessä kuljemme kohti sellaista huomista, jossa on tilaa erilaisille ajatuksille, yhteiselle työlle ja toiminnalle.

Hyvää kotiseututyön täyttämää naistenpäivää kaikille!