Paikallismuseot – muistin, tarinoiden ja kulttuurin kohtaamispaikat

27.6.2019 Jonina Vaahtolammi, suunnittelija, Suomen Kotiseutuliitto
Jonina Vaahtolammi

Suomesta löytyy lähes 1000 mielenkiintoista, kiehtovaa ja keskenään erilaista paikallismuseota. Rautateiden historiasta vanhoihin myllyihin, pappiloiden pihapiireistä perinteisiin talonpoikaistaloihin – kotiseutumuseot tarjoavat monenlaisia elämyksiä ja kurkistusmahdollisuuksia suomalaiseen paikalliskulttuuriin.

Paikallismuseot muodostavat koko Suomen kattavan, matalan kynnyksen kulttuuripalveluiden verkoston, joissa vierailee vuosittain noin miljoona kävijää, pääasiassa kesäisin. Paikallismuseoilla on monia rooleja, niin paikallisesti, alueellisesti kuin valtakunnallisesti. Ne toimivat paikkakuntansa monipuolisina oppimisympäristöinä, paikallisen väen työllistäjinä, palveluiden tarjoajina, matkailukohteina, asiantuntijoina sekä vapaaehtoistyön ja osallistumisen paikkoina.

Museot keräävät ja säilyttävät paikallista kulttuuria, muistitietoa ja tarinoita kokoelmiensa ja arkistojen avulla. Sadat vapaaehtoiset ympäri Suomen osallistuvat paikallismuseoiden kokoelmien hoitamiseen ja niiden esittelyyn näyttelyiden ja tapahtumien avulla. Vapaaehtoisten oman kulttuuriperintönsä puolesta tekemä työ on yksi paikallismuseoiden upea ominaisuus ja tärkeä merkityksen antaja.

Museoiden kävijämäärissä on kuitenkin suuria eroja. Osassa vierailee kymmeniä tuhansia kävijöitä vuosittain ja toisissa vain muutama sata. Kuinka saataisiin väki löytämään paremmin perille näihin paikallisen tiedon ja muistin aarrearkkuihin?

Suomen Kotiseutuliitto on järjestänyt viime ja tänä vuonna koulutusta paikallismuseoille ympäri Suomen, ja on samalla jakanut hyviksi havaittuja malleja ihmisten houkuttelusta museoihin. Paikallismuseoiden kannattaa suunnata sinne, missä ihmiset viettävät aikaansa, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Myös tapahtumat houkuttelevat ihmisiä tutustumaan museon antiin. Museoiden kannattaa pitää meteliä palveluistaan ja kokoelmistaan verkossa, sosiaalisessa mediassa ja erilaisissa paikallisissa keskusteluryhmissä ja osallistua oman alueensa hankkeisiin ja tapahtumiin myös muualla kuin omassa pihapiirissään.

Moni paikallismuseo on viime vuosina vienyt kokoelmiaan ja tarinoitaan verkkoon tutustuttavaksi. Sähköisessä eMuseo-palvelussa voi monen museon sisältöihin tutustua mobiilisti oman puhelimen tai tabletin näytöltä. eMuseo-palvelun ansiosta paikallismuseot voivat jakaa tarinoitaan myös talvikausina.

Suomalaiset arvostavat suuresti kulttuuri- ja museopalveluita ja katsovat niiden lisäävän merkittävästi hyvinvointiaan. Akavan Erityisalojen teettämään kyselyyn vastanneista enemmistö, yli 80 prosenttia, piti kulttuuripalveluita kansalaisten perusoikeutena. Paikallismuseoissa kulttuurin hyvää tekevää vaikutusta voi nauttia lähellä ja helposti. Yhdessä kirjaston ja muiden alueensa kulttuuripalveluiden tarjoajien kanssa ne muodostavat paikallisen hyvinvoinnin tukirangan.

Lisää siis omaa hyvinvointiasi ja suuntaa tänä kesänä oman paikkakuntasi paikallismuseoon. Museossa saatetaan olla kiinnostuneita ottamaan myös uusia vapaaehtoisia riveihinsä.

Jos suuntaat lomailemaan muualle Suomeen, etsi käsiisi paikallisen museon yhteystiedot ja tutustu paikkakunnan erityispiirteisiin ja tarinoihin. Vieraile vaikka Rovaniemen kotiseutumuseossa, Suomen Asutusmuseossa Lapinlahdella tai Sagalundin museossa Kemiössä.

Jos paikan päälle on työlästä suunnata, voit tutustua Mäntyharjun Iso-Pappilan sekä monen muun museon tarinoihin oman puhelimen näytöltä käsin, eMuseo-palvelun avulla. Mukavaa museokesää!