Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Valtakunnallinen kansallispukuhiihtokauden avaus

13.1. klo 13:00 - 15:00

Vapaa pääsy
kansallispukuhiihto Valokuvaaja Katja Lösönen

Koe kansallispukuhiihto Keski-Suomessa!
Kun hohtavalla helmihangella heilahtaa kansallispuvun villahelma, on kyse kansallispukuhiihdosta.
Kalevalaisten Naisten Liiton vuosittainen kansallispukuhiihtokauden avaus hiihdetään talvikaudella 2023-2024 Äänekoskella. Kansallispuvussa tai sen osassa hiihtäessä syke tasaantuu, katse nousee nauttimaan talvisesta luonnosta ja mieli tasaantuu kulkemaan pitkin valmista latua.

Mikä on kansallispukuhiihto?
Kansallispukuhiihto on Kalevalaisten Naisten Liiton tapahtuma, jonka tarkoitus on haastaa suomalaiset nauttimaan hiihtämisestä, kansallispuvuista ja talvisesta luonnosta. Hiihtoon voi osallistua milloin ja missä päin tahansa niin kauan kuin lunta riittää.

Kansallispukuhiihtokauden virallinen avaustempaus järjestetään vuosittain eri puolella Suomea. Hiihtokausi 2023–2024 avataan Äänekosken Kalevalaisten Naisten toimesta lauantaina 13.1.2024 klo 13 Äänekosken liikuntapuistossa.

Kansallispukuhiihdon arvopohja
Kansallispukuhiihto on Kalevalaisten Naisten Liiton kannanotto perinteiden, vastuullisuuden ja suomalaisen luonnon puolesta.
● Sukupolvelta toiselle siirtyvä kansallispuku on monikäyttöinen vaate juhlasta arkeen, jonka avulla
voi kertoa omista juuristaan, identiteetistään ja kotiseudustaan. Kansallispuku on kestävä valinta,
jota voi korjata ja uudistaa lähes loputtomasti.
● Kansallispukuhiihto puhuu kestävän luontosuhteen ja Suomen pohjoisen luonnon puolesta.
Talveen, luontoon ja lumen tajuun liittyvät perinteemme ovat ainutlaatuisia.
● Elävä kulttuuriperintö tarkoittaa arjessa eläviä perinteitä ja tapoja. Kansallispukuhiihdossa yhdistyy
suomalainen ainutlaatuinen talviurheiluperinne rikkaaseen tekstiiliperinteeseemme.
● Kansallispukuhiihto on iloa yhdessä olemisesta, tekemisestä ja yhteisöllisyydestä.

Miten osallistun?
Pukeudu hiihtoreissullasi kansallis- tai kansanpukuun, niiden osiin tai muihin soveltuviin perinnevaatteisiin. Ota hiihdostasi kuvia ja jaa niitä sosiaalisessa mediassa käyttämällä tunnisteita #kalevalaisetnaiset #kansallispukuhiihto #eläväperintö #nationalcostumeskiing #kalevalaladies #EuropeanHeritageDays #kulttuuriympäristöpäivät

Tiedot

Päivämäärä: