64. Valtakunnalliset kotiseutupäivät Mikkelin seudulla

9.4.2012 Tiedote

Kulttuuriperintö – Kivikaudesta digiaikaan

Mikkelin kaupungin palkittua keskustaa ja Mikkelin seutua ihailevat tänä vuonna 64. Valtakunnallisten kotiseutupäivien vieraat, jotka viettävät Mikkelissä neljä tapahtumarikasta päivää 2.5. elokuuta.

Valtakunnalliset Kotiseutupäivät koostuvat Suomen Kotiseutuliiton jäsenille suunnatusta ohjelmasta sekä yleisötapahtumista. Päiville odotetaan eri puolelta Suomea 500–700 kotiseutuaktivistia ja yleisötapahtumiin tuhansia paikallisia.

”Kotiseutupäivien tarkoituksena on esitellä Mikkelin seudun alueellista ja maakunnallista omaleimaisuutta, tuoda esiin kotiseututyön teemoja, vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia, edistää alueellista yhteistyötä ja tehdä aluetta tunnetuksi”, kertoo Suomen Kotiseutuliiton pääsihteeri Lassi Saressalo.

Kotiseutupäivät palaa Mikkeliin yli 30 vuoden tauon jälkeen. Vuonna 1980 päivien teemana oli ”Kotiseutu kehittyy–Mikkelin markkinat”. Tällä kertaa pureudutaan kulttuuriperintöön ja identiteettiin teemalla ”Kivikaudesta digiaikaan”.

Mikkelin seudulta löytyy merkittäviä kivikautisia muinaisjäännöksiä, kuten Tuukkalan kalmisto ja Astuvansalmen kalliomaalaukset Ristiinassa. Toisaalta Mikkelissä on maamme toiseksi suurin arkistoalan keskittymä; Elinkeinoelämän keskusarkisto ELKA, Mikkelin maakunta-arkisto ja Kansalliskirjaston digitointi- ja konservointikeskus säilyttävät kansallista kulttuuriperintöämme ja saattavat sitä sähköiseen muotoon. Myös arkistolaitoksen uusi keskusarkisto on tulossa Mikkeliin ja valmistunee Suomen satavuotisjuhlien kunniaksi syksyllä 2017.

Neljä päivää kotiseutuhuumaa

Kotiseutupäivien avajaisia vietetään maineikkaalla Mikkelin torilla. Avajaiset käynnistyvät puolustusvoimien vartioparaatilla, jota säestää Ratsuväen perinnesoittokunta kapellimestarinaan Antti Hirvikallio. Torilla ohjelma jatkuu perjantaina aina klo 18 asti ja lauantainakin klo 10–16 paikallisten esiintyjien viihdyttävässä seurassa.

”Seminaarissa, joka järjestetään Etelä-Savon ammattiopiston tiloissa, pureudutaan kulttuuriperintöön, sen rooliin paikallisen ja alueellisen identiteetin luojana ja omaleimaisuuden lähteenä”, kertoo seminaarin pääpuhuja FM historiantutkija ja kulttuuriperintöhankkeen projektipäällikkö Pia Puntanen.

”Kotiseutuliiton keskustelukammareissa pohditaan erilaisia ajankohtaisia asioita, kuten kuntaliitoksia, jotka herättävät monenlaisia tuntoja kansalaisissa” kertoo kammareiden ideoija pääsihteeri Lassi Saressalo.

Kaksipäiväinen Kotiseutumarkkinat -tapahtuma Maaherrankadulla aluehallintoviraston edustalla perjantaina ja lauantaina antaa eteläsavolaisille kotiseututoimijoille mahdollisuuden esittäytyä ja kertoa toiminnastaan.

Kotiseutuväkeä hemmotellaan myös monilla retkillä, joita järjestetään lauantaina pätevien oppaiden ohjauksessa. Ne vievät kotiseutupäivien osallistujat eteläsavolaiseen järvimaisemaan ja sen maukkaaseen makumaailmaan. Retkillä tutustutaan mm. alueen kartanoelämään, historiaan, arkistoihin, taiteisiin, luonnonympäristöön sekä Mikkelin upeaan keskustaan.

Kävelemme myös Marskin jalanjäljissä ja muistelemme päämajakaupungin historiaa. Kotiseutupäivien iltajuhlassa, joka pidetään Kauppakeskus Stellan Tähtitorilla, jaetaan kotiseututyön ansiomitalit sekä julkistetaan Vuoden kaupunginosa, Vuoden kotiseututeko ja Vuoden kotiseutupolku. Gaalan ruokalistassa on huomioitu alueen puhdas lähi- ja luomuruoka. Ohjelmasta vastaavat Mikkelin kaupunginorkesteri, Revyyteatteri, Tanssiorkesteri Avalon sekä Duo Mitrej, jonka muodostavat kantelisti Timo Väänänen ja tanssija Päivi Järvinen.

Kotiseutupäivien päätteeksi järjestetään sunnuntaina juhlajumalanpalvelukset Mikkelin tuomiokirkossa ja ortodoksisessa pyhän ylienkeli Mikaelin kirkossa. Kotiseutupäivien järjestelyistä vastaavat Mikkelin kaupunki, Mikkelin Seutu, Suomen Kotiseutuliitto ja Etelä-Savon maakuntaliitto. ”Tärkeinä tekijöinä päivien onnistumisessa ovat myös alueen kulttuuri- ja kotiseutuyhdistykset sekä opasyhdistykset.

”Aloite päivien järjestämisestä juuri Mikkelin seudulla lähti Mikkeli-Seurasta, joka toimii todella aktiivisesti Mikkelin kulttuuriperinnön säilyttämiseksi. Myös alueen seurakunnat ovat mukana järjestelyissä”, kertoo päivien pääsihteeri Kristiina Markkula.

Ilmoittautuminen vuoden 2012 Kotiseutupäiville alkaa 10. huhtikuuta, ja sen voi kätevimmin tehdä sähköisesti osoitteessa www.mikkelinkotiseutupaivat2012.fi