Yhteisöt elävät! -kulttuuriperintöhanke saa jatkoa

18.3.2021 Uutinen

Aineettoman kulttuuriperinnön työpajoja toteutetaan etätilaisuuksina keväällä ja alkukesällä.

Kotiseutuliiton Yhteisöt elävät! -hankkeessa järjestettiin vuonna 2020 elävän perinnön etätyöpajoja. Työpajoissa tuettiin paikallisten yhteisöjen valmiuksia käsitellä oman alueensa aineetonta kulttuuriperintöä. Hanke on saanut jatkoa, ja keväällä 2021 järjestetään neljä etätyöpajaa. Tulevan syksyn työpajat voidaan toivottavasti toteuttaa toinen toisemme kohdaten.

Työpajoja eri teemoista kiinnostuneille

Työpajoja tullaan teemoittamaan Elävän perinnön wikiluettelon mukaisesti. Työpajoissa tutustutaan aineettoman kulttuuriperinnön muotoihin ja opetellaan tunnistamaan sitä. Pohdimme ja suunnittelemme sitä, mitä aineettoman kulttuuriperinnön siirtäminen, välittäminen ja vaaliminen voisi omassa yhteisössä olla.

Työpajat on tarkoitettu laajasti kaikille aineettomasta kulttuuriperinnöstä kiinnostuneille. Erityisenä kohderyhmänä ovat yhteisöt, jotka toimivat kulttuuriperinnön, kotiseutu- ja paikallistoiminnan sekä kansalaistoiminnan ja -vaikuttamisen teemojen parissa eri-ikäisten kohderyhmien kanssa.

Kevätkauden ajankohdat

Teemoitetut etätyöpajat järjestetään seuraavasti:

20.4. klo 17-19, teemana pelit ja leikit

12.5. klo 12.30-14.30, teemana elävä kaupunkikulttuuri

20.5. klo 17-19, teemana juhlat ja tavat

10.6. klo  17-19, teemana suullinen perinne

Työpajoihin ilmoittaudutaan ennakkoon seuraavalla linkillä: Yhteisöt elävät! -työpajan ilmoittautumislomake

Kuhunkin työpajaan tulee ilmoittautua viimeistään 2 päivää ennen työpajaa. Voit samalla lomakkeella ilmoittautua useampaan työpajaan. Työpajat ovat kaikille avoimia.

Työpajakokonaisuus toteutetaan Museoviraston aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen mukaisten yhteistyö- ja kehittämishankkeiden avustuksella. Yhteisöt elävät! -työpajat ovat osa Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä. Hanketta koordinoi Suomen Kotiseutuliitossa arkeologi, kansatieteilijä Riina Koivisto.

Lisätietoa Yhteisöt elävät -hankkeesta: https://kotiseutuliitto.fi/toiminta/hankkeet/yhteisot-elavat/