Yhdistysten kevätkokoukset koronakeväänä 2021

31.3.2021 Uutinen

Etäkokoukset salliva poikkeamislaki jatkuu kesäkuun 2021 loppuun. Tällä hetkellä ei ole voimassa olevaa säännöstä kokousten lykkäämisestä, mutta oikeusministeriön mukaan yhteisön hallitus voi kuitenkin päätöksellään lykätä tai yhdistää kevät- ja syyskokoukset.

Päätöksen on perustuttava kokonaisarviointiin, jossa on otettava huomioon yhteisön säännöt päätettävistä asioista, jäsenkunnan terveydensuojelutarpeet sekä se, voiko lykkäyksestä aiheutua vahinkoa yhteisölle tai sen jäsenille. Yleensä lykkäys tai kokousten yhdistäminen ei vaikuta päätösten pätevyyteen.

Lakimuutos valmisteilla

Oikeusministeriössä on parhaillaan valmisteltavana lakimuutos, joka sallisi yhteisöjen kevätkokousten lykkäämisen niin, että ne pidetään 30.9.2021 mennessä.

Linkki oikeusministeriön sivulle: https://oikeusministerio.fi/fi/kysymyksia-ja-vastauksia-koronasta

Poikkeamislaki jatkuu kesäkuun loppuun asti

Kotiseutuliiton sivuillakin on jo aiemmin uutisoitu, että etäkokoukset salliva poikkeamislaki jatkuu kesäkuun 2021 loppuun. Väliaikainen poikkeamislaki antaa yhdistyksille mahdollisuuden sallia etäosallistumisen sekä asiamiehen käytön vuosikokouksissaan, vaikka sitä ei ole mainittu yhdistyksen säännöissä.

Vaikka käytännössä kaikki kokouksen osallistujat osallistuisivat etäosallistuen, tulee kokouksella tästä huolimatta olla fyysinen kokouspaikka. Poikkeamislain nojalla yhdistyksen hallitus voi myös edellyttää ennakkoilmoittautumista yhdistyksen kokoukseen, joka pidetään viimeistään 30.6.2021.

Linkki aiempaan Kotiseutuliiton uutiseen asiasta (uutista päivitetty maaliskuussa 2021): https://kotiseutuliitto.fi/etakokoukset-salliva-poikkeamislaki-jatkuu-kesakuun-loppuun/