Tytti Tuppurainen ja Kauko Röyhkä avaavat Kotiseutupäivät tänään iltapäivällä Oulussa

12.8.2021 Tiedote

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Oulussa 12.–15. elokuuta 2021

Tytti Tuppurainen, suojelija Oulun Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä.
Oulun Kotiseutupäivien suojelijana toimii oululainen Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen. Kuva: Laura Kotila valtioneuvoston kanslia.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät startataan torstai-iltapäivänä Ouluhallissa avajaisjuhlalla, jossa esiintyvät mm. tapahtuman suojelija, Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen ja muusikko-kirjailija Kauko Röyhkä.

Tilaisuudessa puhuvat lisäksi Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Sampo Suihko, Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala sekä Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattila, joka tuo edellisten kotiseutupäivien isäntäkaupungin tervehdyksen Ouluun.

Kauko Röyhkä. Kuva: Olga Välimaa.

Kulttuuriohjelmasta vastaavat Kauko Röyhkä & Maurice Whitle Sport sekä omintakeiseksi kansantanssityhmäksi luonnehdittu Polokkarit. Juontajana juhlassa toimii Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi.

Avajaisjuhlan jälkeen avauspäivän ohjelma jatkuu Ouluhallissa Oulun kotiseutupäivien teemaan Kulttuuri-ilmastonmuutos paneutuvalla seminaarilla klo 17 alkaen. Seminaarissa puhujina ovat Piia Rantala-Korhonen tanssija, koreografi ja taiteilijaprofessori Pirjo Yli-Maunula ja taiteilija Antti Tenetz.  Seminaarin ohjelmassa on myös paneelikeskustelu seminaarin juontaja Mikko Salmen johdolla. Paneelissa ovat mukana Oulun teatterin taiteellinen johtaja Alma Lehmuskallio, Asta Salomaa ja Andreas Tolonen.

Kotiseutupäivien Oulun teatterissa pidettäväksi suunniteltu ohjelmisto siirrettiin koronatilanteen vuoksi lopulta Ouluhalliin isompiin tiloihin, jotta tapahtumiin ilmoittautunut yleisö voisi pitää ohjeiden mukaisia turvavälejä.

Tanssimylly, Polokkarit.
Polokkareiden tanssimylly. Kuva: Petri Kivinen.

Avajaispäivän jälkeen Ouluhalliin siirretyssä ohjelmassa on perjantaiaamuna Keskustelukammarit ja iltapäivällä Kotiseutuliiton vuosikokous sekä lauantaina Kotiseutugaala.

Ouluhallilla järjestettäviin kotiseutupäivien tapahtumiin voivat uusien turvaväliohjeiden vuoksi osallistua vain ennakkoon ilmoittautuneet ja erikseen kutsut vieraat ja henkilöstö.

Lisätietoa: www.ouka.fi/kotiseutupaivat