Torstaina alkavat Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Oulun kesän suurin kulttuuritapahtuma ja kansanjuhla

11.8.2021 Tiedote
Ihmisiä vanhassa teollisuusmiljöössä,Pikisaari, Oulu
Kansanjuhlat ulottuvat myös idylliselle Oulun Pikisaarelle urbaanien kyläjuhlien merkeissä. Kuva: Sanna Krook, Oulun kaupunki.

Lukuisiin avoimiin musiikki- ja tanssitapahtumiin odotetaan tuhansia kaupunkilaisia

Torstaina alkaa Oulun kesän suurin kulttuuritapahtuma Valtakunnalliset kotiseutupäivät, joka tuo kaupunkiin kulttuuriperintöasiantuntijoita ja -harrastajia kaikkialta Suomesta. Vieraita hellitään laadukkaalla kulttuuriohjelmalla, jota tähdittävät niin Kauko Röyhkä kuin Mikko Alatalo. Eri ohjelmanumeroita on sunnuntaihin saakka kestävässä suurtapahtumassa ja kansanjuhlassa kaikkiaan reilu 40. Tapahtumiin odotetaan tuhansia oululaisia ja lähiseudun asukkaita.

Tapahtumassa on tarjolla jokaiselle jotakin. Tapahtumaa ei ole suunniteltu vain muualta tuleville kulttuuriharrastajille – myös oululaisille riittää katselemista ja tekemistä.

Päivillä virittäydytään jo kulttuuripääkaupunkivuoteen ja kulttuuri-ilmastonmuutokseen

Huomattava osa ohjelmasta on kokonaan maksutonta ja kaikille kaupunkilaisille avointa.

Oulu Sinfoniaa on mahdollista kuulla kahdessa erilaisessa maksuttomassa ja kaikille avoimessa tapahtumassa torstai-iltana Ainolan puistossa Hupisaarten teatterissa: Mikko Alatalon kera Allsång på Hupisaari -tapahtumassa, ja illan hämärtyessä puistossa kuullaan vielä Pieni yösoitto. Perjantaina Rotuaarin aukiolla kuullaan rytmimusiikkia bluesista rokkiin ja jatsista lattareihin Sounds of Oulu -tapahtumassa.

Musiikkitapahtumat huipentuvat perinnekulttuuria vaaliviin Kaupunnikarkeloihin, joihin kuka tahansa voi saapua tuulettamaan kansan- ja kansallispukujaan tai esittelemään luovuuttaan asuvalinnassaan kulkueessa Pikisaaren urbaaneille kyläjuhlille.

Seminaarissa virittäydytään jo Oulun kulttuuripääkaupunkivuoteen ja sen Kulttuuri-ilmastonmuutos-teemaan.

Kauko Röyhkä vie retkelle muistojensa Ouluun

Jokavuotiseen tapahtumaan liittyy aina runsas retkiohjelma. Kierikkikeskus on itsestään selvä pitkä retkikohde, mutta mielenkiintoisia kaupunkikierroksiakin löytyy – niin jalan kuin bussilla kuljettavia. Ainutlaatuisin niistä lienee muusikko-kirjailija Kauko Röyhkän vetämä retki hänen muistojensa Ouluun.

Mukavaa koko perheen ohjelmaa on museolättähatulla tehty retki Porhausin kerhotalolle Rautatie- ja pienoisrautatienäyttelyyn. Elokuvateatteri Studiossa on nähtävissä Liisa Siiran ohjaamat elokuvat Tervaporvarien Piiput ja Tukkijoella.

Tapahtumien keskuspaikkana Ouluhalli

Ouluhalli Valtakunnalliset kotiseutupäivät Oulu
Oulun Kotiseutupäivät järjestetään Ouluhallin väljissä tiloissa, joissa tapahtuma voidaan järjestää mahdollisimman koronaturvallisesti.

Kotiseutupäivien päätapahtumat siirrettiin Oulun teatterilta väljempiin tiloihin Ouluhalliin, jotta tilaisuuksissa voidaan pitää riittävät turvavälit. Myös pääkirjastossa pidettäväksi ilmoitetut kaksi Keskustelukammari -tapahtumaa ovat Ouluhallissa.

Seuraa Kotiseutuliiton vuosikokousta etänä

Voit seurata Kotiseutuliiton vuosikokousta liiton YouTube-kanavalla perjantaina 13.8.2021. Kokous alkaa klo 14, mutta livelähetys käynnistyy jo noin tuntia aiemmin. Tervetuloa linjoille!

Yleisölle avoimia Kotiseutupäivien tapahtumia

• Torstaina Mikko Alatalo ja Oulu Sinfonia Allsång på Hupisaari -tapahtumassa kello 19 alkaen ja orkesterin Pieni yösoitto kuullaan kello 22 alkaen Ainolan puistossa Hupisaarten teatterissa. Vapaa pääsy.
  • Perjantaina kello 14–19 ja lauantaina kello 12-17 Kotiseutumarkkinat Rotuaarilla ja Mannerheimin puistossa. Vapaa pääsy.
  • Perjantaina 19–20 Laulu Suomaan kurjista, Kulttuuritalo Valve, Valvesali, Hallituskatu 7. Vapaa pääsy. Luontokuvaajalegenda Hannu Hautalan kurkikuvien innoittama näyttämöteos.
  • Perjantaina kello 17 Sounds of Oulu, Rotuaarin aukio: Oulu Youth Jazz Orchestra, Oulu Big Band ja TT Big Band. Vapaa pääsy.
  • Lauantaina 12–17 Kaupunnikarkelot, Rotuaarin aukiolta Pikisaareen. Vapaa pääsy.
  • Lauantaina 15–24 Pikisaaren urbaani kyläjuhla. Vapaa pääsy.
  • Lättähattukuljetus Rautatie- ja pienoisrautatienäyttelyyn Porhausin kerhotalolle ks. aikataulut ja maksut www.porha.fi

Valtakunnalliset kotiseutupäivät

• Maamme tärkein kotiseututapahtuma – kotiseudun ja paikallisuuden juhla
• Kaiken ikäiset ja taustaiset ihmiset ovat tervetulleita: sekä juuri seudulle muuttaneet, pitkään siellä asuneet, pois lähteneet, vapaa-ajanasukkaat että matkailijat