Tietoa ja vinkkejä kulttuurisesti moninaiseen toimintaan

14.5.2020 Uutinen

Moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa rakentuu palapelin tapaan erikokoisista ja -muotoisista palasista. Erilaisista osasista muodostui myös ohjelma, kun kulttuurisesti moninaisen kotiseututyön verkko-oppaan julkkareita juhlittiin virtuaalisesti suomalaisuuden päivänä.

Virtuaalisestikin voi järjestää kivoja tilaisuuksia! Oppaan julkkareilla rohkea ja lahjakas Amina Mohamed esitti omia runojaan.

Tunnelmia ja ajatuksia herättelivät niin Snellmanin päivä ja eurooppalaisuus kuin erilaisista kulttuuritaustoista tulevien kokemukset lavarunouden muodossa. Verkossa järjestetty tilaisuus oli osa Kotiseutuliiton Kaikilla on oikeus kotiseutuun -hanketta ja Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä. Noin kolmenkymmenen osallistujan joukossa oli toimijoita hankkeessa mukana olleista yhdistyksistä, yhteistyötahoja ja sidosryhmiä sekä muita moninaisuuden ja kotoutumisen teemoista kiinnostuneita.

Verkko-opas käyttöönne, olkaa hyvä!

Kaikilla on oikeus kotiseutuun -hankkeen yhtenä konkreettisena tuloksena on syntynyt tietoa ja vinkkejä sisältävä verkko-opas kulttuurisesti moninaisesta kotiseututyöstä. Oppaan sisältö on koottu lähdeaineiston lisäksi hankkeen aikana yhdistyksissä toteutetun toiminnan ja havaintojen pohjalta.

Verkko-opas on kaikkien käytettävissä ja löytyy Kotiseutuliiton verkkosivujen tietopankista. Oppaan sisältö on saatavissa myös pdf-muotoisena julkaisuna. Suorat linkit kumpaankin löytyvät uutisen lopusta.

Video kestävän, uudistuvan ja moninaisen kotiseututyön esittelyyn

Oppaan verkkoversion pääsivulta ja Kotiseutuliiton YouTube-kanavalta löytyy piirrosvideo kotiseututyön esittelyyn. Kestävä ja uudistuva kotiseutu tarvitsee kulttuurisesti moninaista kotiseututyötä – näidenkin työkalujen avulla tervetuloa mukaan talkoisiin!

Linkkejä:

Linkki verkko-oppaaseen: https://kotiseutuliitto.fi/tietopankki/kulttuurisesti-moninainen-kotiseututyo/

Linkki oppaan pdf-versioon: https://bit.ly/kulttuurisesti_moninaisen_kotiseututyön_opas (pdf, 5,1 Mt)

Linkki piirrosvideoon (Kotiseutuliiton YouTubessa): https://www.youtube.com/watch?v=9EKOro8nxyo