Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Pohjoismainen puukaupunkikonferenssi Turussa 5.-7.9.2024

5.9. - 7.9.

Tapahtumasarja Tapahtuman sarjat (Näytä kaikki)

Tervetuloa pohjoismaiseen puukaupunkikonferenssiin Turkuun 5.–6. syyskuuta 2024, sekä ekskursiolle Uuteenkaupunkiin ja Raumalle 7. syyskuuta!

Pohjoismainen puukaupunkikonferenssi järjestetään tänä vuonna Suomen Turussa, ja se kokoaa yhteen asiantuntijoita, suunnittelijoita, tutkijoita – kaupunkien kehittäjiä Pohjoismaista ja Baltiasta. Konferenssin sydämessä on pohjoismainen puukaupunki – sen rikas kulttuuriperintö, ainutlaatuiset ominaisuudet ja kehitysmahdollisuudet. Verkosto kokoontuu pohtimaan miten puukaupungit, puutalot ja niitä ympäröivät tilat voivat toimia inspiraationa ja perustana kestävälle, sosiaalisesti eheälle ja ekologisesti vastuulliselle elämäntavalle, kaupunkisuunnittelulle ja rakentamiselle. Mukaan ova tervetulleita kaikki puukaupunkien elämästä kiinnostuneet.

Teema “Piha ja kaupunkitila” kattaa monia puukaupunkeihin liittyviä kysymyksiä. Puukaupunkipihaan kuuluu usein puutarha, joka on tanskaksi ja norjaksi ”have”. Historiallisesti pihaan on usein kuulunut useita rakennuksia, mutta nykyään ulkorakennukset saattavat olla vajaakäytöllä tai ne ovat kokonaan kadonneet kaupunkikuvasta. Puukaupunkien kaupunkitilat voivat vaihdella kauppakaduista ja keskusta-alueista maalaismaisemiin tai esikaupunkikaduille. Vaikka pihat usein mielletään yksityiseksi alueeksi ja kadut sekä torit julkisiksi, tämä jaottelu voi vaihdella riippuen paikalla tapahtuvasta toiminnasta tai järjestettävistä tapahtumista.

Ohjelmassa on luentoja, alustuksia ja keskusteluja sekä ekskursioita. Torstaina lisäksi valinnainen juhlaillallinen Turun linnassa.

Konferenssin kieli on skandinaaviska ja apukielenä on englanti.
Konferenssi on maksullinen ja vaatii ennakkoilmoittautumisen. Lisätiedot tapahtuman sivuilta.

Järjestäjä

Pohjoismainen puukaupunki -verkosto, Suomen historiallisten kaupunkien yhdistys, Bryggman-instituutti ja Turun kaupunki

Muut

Ennakkoilmoittautuminen?