Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Pohjanmaan radan asemilla opastettuja asemapuistokävelyitä; Vihannista Kokkolaan

3.10. klo 09:45 - 17:00

Juhlavuoden opaskyltti

Lähtö aamulla Vihannista torstaina 3.10.2024 klo 9.45 ja päättyy Ylivieskassa klo 17.00.
Vanhoista, hienoista asemapuistoista on vielä paljon jäljellä jaloja lehti- ja havupuita sekä pensasaitoja ja lehtimajojen jäänteitä. Rautateiden nimikkopuu omenapuu ’Malus Hyvingiensis’ kasvaa edelleen monella rautatieasemalla, mutta vain harvalla Pohjanmaan radan aseman julkisessa asemapuistossa.

Maisematutkija Liisa Nummela ja VR:n Oulun alueen viimeinen piiripuutarhuri Raimo Sarkkinen tekevät opastettuja asemapuistokävelyitä torstaina 3.10.2024 Pohjanmaan radan asemapuistoissa. Opastettu asemapuistoretki alkaa Vihannin asemalta, käy Oulaisissa ja Kannuksessa. Kokkolan ja Ylivieskan asemilla istutetaan rautatienomenapuun taimet asemarakennusten lähelle, julkiseen asemapuistoon. Jokilaaksojen Puutarhaseura on osallistunut rautatienomenapuiden etsintään asemilta.

Retki päättyy klo 17–20 Suomen Rautatiemuseon Asemamuistojen keräys -tapahtumaan Ylivieskan asemalla, missä on kahvitarjoilu.

Retkelle voi osallistua yksittäisillekin asemilla ao. aikataulun mukaan. Osallistujat järjestävät itse kuljetukset asemalta toiselle.

Aikataulu torstaina 3.10.2024 klo 9.45–17.00
Vihanti 9.45–10.15 asemapuistokävely
Oulainen 10.50–11.30 asemapuistokävely
Kannus 13.00–13.30 asemapuistokävely, opaskyltti ja rautatienomenapuun siistiminen
Kokkola 14.15–15.00 taimi ja asemapuistokävely
Ylivieska 16.15–17.00 taimi ja asemapuistokävely ja jatkuu Ylivieskan asemalla
Ylivieska 17.00–20.00 Asemamuistoja – Suomen Rautatiemuseon keruutapahtuma, kahvitarjoilu

Tervetuloa tutustumaan yhdessä asemapuistojen hienouksiin, pystyttämään opaskylttiä ja istuttamaan rautatienomenapuun taimia. Samalla juhlimme 150-vuotiaita asemapuistoja ja 120-vuotiasta rautatienomenapuuta.

Tapahtuma liittyy Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien 2024 teemaan Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Tiedot

Päivämäärä: