Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Kuopion aseman rautatienomenapuille opaskyltti ja asemapuistoon tutustuminen

26.9. klo 18:00 - 19:00

Rautatienomenapuut kukkivat Kuopion asemalla 2023 Valokuvaaja Maija Väänänen

Rautateiden nimikkopuu on omenapuu ’Malus Hyvingiensis’. Kuopion asemalla niitä on hieno ryhmä. Ensin rautatienomenapuille pystytetään opaskyltti ja kuullaan puun tarina. Sitten kierretään opastettuna asemapuistossa, jossa näkyy VR:n Kuopion varataimiston rautatiepuutarhurin Niilo Munden (1925–2021) kädenjälki.

Opaskyltillä kerrotaan historiaa, miten 120 vuotta sitten jalostettu rautatienomenapuu kaunistaa edelleen monia rautatieasemia ja kotipihoja. Samalla juhlitaan rautateiden asemapuistojen 150-vuotista olemassaoloa. Asemapuistot olivat aikanaan usein paikkakunnan ensimmäisiä julkisia puistoja ja niitä hoidettiin esimerkillisen hyvin. Kesäisin eri rautatieasemien välillä oli kilpailuja siitä, mikä asema on Suomen kaunein rautatieasema puistoineen. Niilo Munden aikana monet Itä-Suomen hyvin hoidetut rautatieasemat ja asemapuistot voittivat palkintoja ja kunniakirjoja.

Rautatienomenapuu on peräisin Valtionrautateiden keskuspuutarhan taimistolta Hyvinkäältä, jossa se on jalostettu Suomen rautatieasemien koristepuuksi. Rautatienomenapuun isänä pidetään Willy Nykoppia, joka toimi ylipuutarhurina vuosina 1896–1928.

Tapahtuma liittyy Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien 2024 teemaan Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Tiedot

Päivämäärä: