Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

Kotiseutuarkistojen tietosuojakoulutus, Uusimaa ja Kaakkois-Suomi

28.10. klo 17:00 - 29.10. klo 16:00

Vuonna 2018 voimaan tullut EU:n tietosuoja-asetus ja 2019 voimaan tullut kansallinen tietosuojalaki ovat tuoneet uusia haasteita arkistoille. Kotiseutuliiton koulutuksessa käydään läpi kotiseutuarkistojen roolia ja tietosuojalainsäädäntöä sekä sen vaatimuksia kotiseutuarkistoille ja arkistojen järjestämiselle.

Syksyn toinen tietosuojakoulutus alkaa perjantai-iltana 28.10. ja jatkuu lauantaina 29.10. Tarkempi ohjelma on alla. Koulutus järjestetään etänä Teams-alustalla. Koulutus on suunnattu erityisesti Uudenmaan, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan kotiseutuarkistoille ja paikallismuseoille, mutta myös muilta alueilta voi osallistua. Koulutukseen otetaan enintään 30 osallistujaa.

Osallistumismaksu on 20 euroa. Osallistujat saavat sähköiset koulutusaineistot sekä osallistumislinkit ja -ohjeet ennen koulutuksen alkamista.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Kansallisarkiston ja alueellisten vastuumuseoiden kanssa. Koulutusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

OHJELMA

Perjantai 28.10. klo 17.30–19.30, paikka: Teams-ympäristö

Klo 17.00–17.30 Mahdollisuus tekniikkatestiin
17.30–18.00 Koulutuksen avaus, kulttuuriperintö ja paikallistoimijoiden merkitys – Suomen Kotiseutuliitto
18.00–19.30 Oikeus muistaa ja tulla muistetuksi, perustietoa kotiseutuarkistoista – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto

Lauantai 29.10. klo 09.30–15.30, paikka: Teams-ympäristö

Klo 09.30–12.00 Tietosuoja ja kotiseutuarkistot, kotiseutuarkiston ylläpitäjän velvoitteet ja toiminnan lakiperuste – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto (sis. taukoja)
12.00–12.45 Lounastauko
12.45–14.00 Aineiston hankinta, järjestäminen ja kuvailu – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto
14.00–14.15 Tauko
14.15–15.30 Aineistojen käyttöön antaminen ja tietosuojalainsäädännön vaikutukset – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto

Lisätiedot: koordinaattori Liisa Saarinen, puh. 044 974 1705, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi.

Lue lisää kotiseutuarkistojen koulutushankkeesta: kotiseutuliitto.fi/toiminta/hankkeet/tietosuojakoulutus/

Tarkemmat tiedot

Alkaa: