Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Kotiseutuarkistojen tietosuojakoulutus, Uusimaa ja Kaakkois-Suomi

28.10.2022 klo 17:00 - 29.10.2022 klo 16:00

arkistokansioita ja tekstiä

Kuvassa Nivalan kotiseutuarkistoa.

Vuonna 2018 voimaan tullut EU:n tietosuoja-asetus ja 2019 voimaan tullut kansallinen tietosuojalaki ovat tuoneet uusia haasteita arkistoille. Kotiseutuliiton koulutuksessa käydään läpi kotiseutuarkistojen roolia ja tietosuojalainsäädäntöä sekä sen vaatimuksia kotiseutuarkistoille ja arkistojen järjestämiselle.

Tietosuojakoulutus alkaa perjantai-iltana 28.10. ja jatkuu lauantaina 29.10. Tarkempi ohjelma on alla. Koulutus järjestetään etänä Teams-alustalla. Koulutus on suunnattu erityisesti Uudenmaan, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan kotiseutuarkistoille ja paikallismuseoille, mutta myös muilta alueilta voi osallistua. Koulutukseen otetaan enintään 30 osallistujaa.

Osallistumismaksu on 20 euroa. Osallistujat saavat sähköiset koulutusaineistot sekä osallistumislinkit ja -ohjeet ennen koulutuksen alkamista.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Kansallisarkiston ja alueellisten vastuumuseoiden kanssa. Koulutusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

OHJELMA

Perjantai 28.10. klo 17.30–19.30, paikka: Teams-ympäristö

Klo 17.00–17.30 Mahdollisuus tekniikkatestiin
17.30–18.00 Koulutuksen avaus, kulttuuriperintö ja paikallistoimijoiden merkitys – koordinaattori Liisa Saarinen, Suomen Kotiseutuliitto
18.00–19.30 Oikeus muistaa ja tulla muistetuksi, perustietoa kotiseutuarkistoista – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto

Lauantai 29.10. klo 09.30–15.30, paikka: Teams-ympäristö

Klo 09.30–12.00 Tietosuoja ja kotiseutuarkistot, kotiseutuarkiston ylläpitäjän velvoitteet ja toiminnan lakiperuste – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto (sis. taukoja)
12.00–12.45 Lounastauko
12.45–14.00 Aineiston hankinta, järjestäminen ja kuvailu – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto
14.00–14.15 Tauko
14.15–15.30 Aineistojen käyttöön antaminen ja tietosuojalainsäädännön vaikutukset – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto

Lisätiedot: koordinaattori Liisa Saarinen, puh. 044 974 1705, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi.

Lue lisää kotiseutuarkistojen koulutushankkeesta: kotiseutuliitto.fi/toiminta/hankkeet/tietosuojakoulutus/

Tiedot

Alkaa: