Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Kaivosten kaikuja – opastettu kävely ja äänitaideteoksen julkistus

15.9. klo 13:00 - 15:00

Amanda Kauranne, Mikko Haapoja ja Sabrina ja Saarten tyttäret Kaivokselan kaivoksilla ääniteoksen äänityksen jälkeen.

Kaivoksela-Seura juhlistaa 50-vuotiasta Vantaan kaupunkia tapahtumassa, jossa julkaistaan Kaivokselan asuinalueen ensimmäinen julkinen taideteos. Vantaan vanhin lähiö on saanut nimensä rautakaivoksista, joiden innoittama syntyi äänitaideteos Kaivokselan kaikuja.

Äänitaideteos on nimeltään Kaivokselan kaikuja, Gruva ekar, Kaivoksela echoes. Sen on säveltänyt kaivokselalainen kansanmuusikko Amanda Kauranne. Äänitaideteoksen Kauranteen kanssa esittää laulukollektiivi Sabrina ja Saarten tyttäret.

Teos on äänitetty paikan päällä binauraalisella äänitystekniikalla, joka taltioi kaivosalueen äänimaiseman äärimmäisen tarkasti. Äänityksestä vastaa ääni- ja mediataiteilija Mikko H. Haapoja. Teos on tarkoitettu kuunneltavaksi yli 200-vuotiaiden kaivosten äärellä, jolloin kivihakkujen kalskeen ja kiviaineksen halkaisussa käytettyjen nuotioiden savun voi lähes aistia. Lisätietoja tarjoavat opastaulut, joita on toivottu kaivosalueelle monien vuosien jälkeen. Taulut on suunnitellut graafikko Jesse Pasanen. Teos on kuunneltavissa myös Kaivoksela-seuran verkkosivuilla.

Kaikenikäisille suunnattu, ilmainen yleisötapahtuma Kaivosten kaikuja käynnistyy opastetulla kierroksella Kaivokselan kulttuuripolulla, jolla keskitytään erityisesti kaivoshistoriaan. Reitillä kaivosten ja Kaivokselan historiasta kertoo Kaivoksela-seuran puheenjohtaja, etnologi Annukka Lyra.

Musiikilla rikastettu kulttuurikävely huipentuu rautakaivoksille, jossa äänitaideteos julkaistaan.
Kaivokset huomioitiin suojelualueena jo Kaivokselan rakentamisessa 60-luvun alussa. VarhaisenVarhaisen

Kaivokselan 60-luvun alussa rakentunut asuinalue on saanut nimensä alueen länsireunalla sijaitsevista rautakaivoksista. Kaivokset tunnetaan nimellä Sillbölen, Silvolan tai Kaivokselan kaivokset. Alue oli Suomen merkittäviä rautamalmiesiintymiä ja vuosina 1744–1866 siellä louhittiin yli 35 000 tonnia malmia. Varhaisen teollisen ajan toiminta ja liikenneyhteydet ovat jättäneet jälkensä myös kaivosalueen lajikirjoon.Nykyisin alue on yksityisessä omistuksessa oleva luonnonsuojelualue ja suojeltu muinaismuisto.

Hanketta ovat tukeneet Vantaan kaupunki ja Helsingestiftelsen.

Aikataulu:
15.9.2024.
klo 13 opastettu kulttuurikävely lähtee Kaivokselan alakoululta, Kaivosvoudintie 10
n. klo 14 äänitaideteoksen ja opaskylttien julkistus kaivoksilla. Laulukollektiivi Sabrina ja Saarten tyttäret esiintyy yhdessä kansanmuusikko Amanda Kauranteen kanssa.

Kaivokselan kulttuuripolku: https://storymaps.arcgis.com/stories/06b235fbed034bdcbe806f1976da5e83

Järjestäjä

Kaivoksela-seura ry