Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

Juhlavuoden seminaari: Kansalaisyhteiskunnan tila ja tulevaisuus

24.5. klo 08:30 - 17:00

Kansalaisyhteiskunnan tila ja tulevaisuus – kotiseututyö osana kansalaisyhteiskunnan kehitysvaiheita

Kotiseutuliiton juhlavuoden seminaari
perjantaina 24.5.2019
klo 10.00-15.30
Lounais-Hämeen Pirtti, Tammela, Häme

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, mutta vaatii ennakkoilmoittautumisen: http://bit.ly/Tammela

Juhlavuoden seminaari järjestetään Kotiseutuliiton 70-vuotispäivänä 24.5.2019 Kotiseutuliiton perustamispaikalla Lounais-Hämeen Pirtillä (Portaantie 480, 31300 Tammela, Häme).

Paikan päälle on helppo tulla omalla autolla, parkkitilaa on runsaasti. Tarjolla on myös bussikuljetukset Helsingistä: Bussit lähtevät klo 8.30 ja saapuvat Lounais-Hämeen Pirtille klo 10.  Bussit palaavat Helsinkiin noin klo 17.00. Ennakkoilmoittautuminen välttämätön. Lounaaksi on mahdollista nauttia runsas hämäläinen pitopöytä (30 €).

Tila on rajallinen, joten toivomme ilmoittautumisia mahdollisimman hyvissä ajoin.

Ohjelman sisältöjä ja aikatauluja

Aamukahvit tarjolla Lounais-Hämeen Pirtillä klo 9.30 alkaen. Ohjelma alkaa klo 10.15.

Aamupäivän puheenvuorojen pitäjät
– Suomen Kotiseutuliiton puheenjohtaja Janne Vilkuna
– Tammelan kunnanjohtaja Kalle Larsson
– Dosentti, yliopistolehtori ja kansalaisaktivisti Emilia Palonen
– Dosentti, tutkimusjohtaja Sulevi Riukulehto

12.00-13.30 lounas ja opastettu tutustuminen Lounais-Hämeen Pirttiin ja sen historiaan.

Iltapäivää värittää paneelikeskustelu, jossa on mukana Kotiseutuliiton jäseniä ja ydintoimijoita. Keskustelussa perataan aamupäivän teemat ja laaditaan eväitä Kotiseutuliiton jäsenistölle, mausteina osallisuus, demokratia ja kestävä kotiseututyö. Kotiseutuliiton hallituksen jäsen, väitöskirjatutkija Teppo Ylitalo juontaa seminaarin.

Seminaarin päätteeksi kulttuurikävely Saaren kansanpuistossa ja tutustuminen läheiseen näkötorniin.

Noin klo 15.30 Bussit lähtevät kohti Helsinkiä, perillä Helsingin keskustassa ollaan klo 17.00.

Taustaa

Suomen Kotiseutuliitto täyttää 70 vuotta. Kotiseutuliitto on yli 125-vuotiaan kotiseutuliikkeen keskusjärjestö ja maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Juhlavuotenamme haluamme pohtia kotiseutuliikkeen merkitystä osana suomalaista ja pohjoismaista kansalaisyhteiskuntaa ja sen kehitystä vuosikymmenten aikana.

Historiatietoisuuden lisäksi Kotiseutuliiton katse on voimakkaasti tulevaisuudessa. Luomme eri keinoin skenaarioita siitä, mikä on kotiseututyön tulevaisuus ja miten paikallinen kulttuuriperintö pysyy elävänä jatkossakin. Kutsumme puhujia käsittelemään aihetta seminaarissa sekä pienoisartikkeleiden muodossa.

Seminaari järjestetään Kotiseutuliiton 70-vuotispäivänä 24.5.2019 Kotiseutuliiton perustamispaikalla Hämeen Pirtissä Tammelassa. Seminaariin kutsutaan 100-henkinen yleisö, joka koostuu tieteen ja taiteen tekijöistä, virkamiehistä ja järjestöaktiiveista, median edustajista sekä Kotiseutuliiton kunniavieraista ja aiheesta kiinnostuneesta kotiseutuväestä.

Kotiseutuliiton ja -liikkeen toiminta on ollut yksi keskeinen osa suomalaisen kansalaisyhteiskunnan syntyä ja kehitystä. Kokonaisvaltainen kotiseututyö on huomioinut luonnon, maiseman, kulttuuriympäristöt, aineellisen ja aineettoman kulttuuriperinnön, yhteisöllisyyden, paikallisen identiteetin tukemisen, osallisuuden ja vaikuttamisen sekä yhteisen asuinympäristön, oman kotiseudun viihtyisyyden ja hyvinvoinnin vaalimisen.

Juhlavuotenamme haluamme pohtia kotiseutuliikkeen merkitystä osana kansalaisyhteiskuntaa ja sen kehitystä. Miten muuttuva kotiseutu, muuttoliikkeet ja kansalaisyhteiskunnan kehitys ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat kotiseututyöhön? Miten uudistuva kotiseututyö puolestaan voi toimia kansalaisvaikuttamisen alustana ja vaikuttaa osallisuuteen sekä kansalaisten tasavertaisiin vaikuttamismahdollisuuksiin?

Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii tällä hetkellä kotiseutu- ja asukasyhdistysten kautta n. 150 000 aktiivista suomalaista. Tapahtumien, yhteistyön ja osallistamisen kautta mukana liikkeessä on huomattavasti enemmän väkeä eri puolilla maatamme.

Mikä kantaa tätä liikettä tulevaisuudessa?

Tarkemmat tiedot

Päivämäärä: