Ladataan Tapahtumat

« All Tapahtumat

Juhlavuoden seminaari: Kansalaisyhteiskunnan tila ja tulevaisuus

24.5. klo 08:30 - 17:00

Kansalaisyhteiskunnan tila ja tulevaisuus – kotiseututyö osana kansalaisyhteiskunnan kehitysvaiheita

Kotiseutuliiton juhlavuoden seminaari
perjantaina 24.5.2019
klo 10.00-15.30
Lounais-Hämeen Pirtti, Tammela

Maksuttomat bussikuljetukset Helsingin keskustasta ja takaisin, lounaaksi tarjoillaan hämäläinen pitopöytä.
Ennakkoilmoittautumiset: toimisto@kotiseutuliitto.fi.

klo 8.30 Bussit lähtevät Helsingistä
klo 10.00 Bussit saapuvat Lounais-Hämeen pirtille (ajoaika noin 1h 30min)

15.30 Bussit lähtevät kohti Helsinkiä
17.00 Bussit perillä Helsingin keskustassa

Ohjelma tarkentuu ja ilmoittautuminen alkaa maaliskuussa 2019. Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, mutta vaatii ennakkoilmoittautumisen.

Taustaa

Suomen Kotiseutuliitto täyttää 70 vuotta. Kotiseutuliitto on yli 120-vuotiaan kotiseutuliikkeen keskusjärjestö ja maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Juhlavuotenamme haluamme pohtia kotiseutuliikkeen merkitystä osana suomalaista ja pohjoismaista kansalaisyhteiskuntaa ja sen kehitystä vuosikymmenten aikana.

Historiatietoisuuden lisäksi Kotiseutuliiton katse on voimakkaasti tulevaisuudessa. Luomme eri keinoin skenaarioita siitä, mikä on kotiseututyön tulevaisuus ja miten paikallinen kulttuuriperintö pysyy elävänä jatkossakin. Kutsumme puhujia käsittelemään aihetta seminaarissa sekä pienoisartikkeleiden muodossa.

Haemme Kulttuurirahastolta apurahaa pääasiassa puhujapalkkioihin, kulttuurinumeroon ja seminaarin järjestämiskuluihin. Seminaari järjestetään Kotiseutuliiton 70-vuotispäivänä 24.5.2019 Kotiseutuliiton perustamispaikalla Hämeen Pirtissä Tammelassa. Seminaariin kutsutaan 100-henkinen yleisö, joka koostuu tieteen ja taiteen tekijöistä, virkamiehistä ja järjestöaktiiveista, median edustajista sekä Kotiseutuliiton kunniavieraista ja aiheesta kiinnostuneesta kotiseutuväestä.

Kotiseutuliiton ja -liikkeen toiminta on ollut yksi keskeinen osa suomalaisen kansalaisyhteiskunnan syntyä ja kehitystä. Kokonaisvaltainen kotiseututyö on huomioinut luonnon, maiseman, kulttuuriympäristöt, aineellisen ja aineettoman kulttuuriperinnön, yhteisöllisyyden, paikallisen identiteetin tukemisen, osallisuuden ja vaikuttamisen sekä yhteisen asuinympäristön, oman kotiseudun viihtyisyyden ja hyvinvoinnin vaalimisen.

Juhlavuotenamme haluamme pohtia kotiseutuliikkeen merkitystä osana kansalaisyhteiskuntaa ja sen kehitystä. Miten muuttuva kotiseutu, muuttoliikkeet ja kansalaisyhteiskunnan kehitys ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat kotiseututyöhön? Miten uudistuva kotiseututyö puolestaan voi toimia kansalaisvaikuttamisen alustana ja vaikuttaa osallisuuteen sekä kansalaisten tasavertaisiin vaikuttamismahdollisuuksiin?

Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii tällä hetkellä kotiseutu- ja asukasyhdistysten kautta n. 150 000 aktiivista suomalaista. Tapahtumien, yhteistyön ja osallistamisen kautta mukana liikkeessä on huomattavasti enemmän väkeä eri puolilla maatamme.

Mikä kantaa tätä liikettä tulevaisuudessa?

Tarkemmat tiedot

Päivämäärä: