Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Iisalmen asemalla rautatienomenapuu istutus ja tutustuminen asemapuistoon

26.9. klo 14:00 - 15:00

Iisalmen asemapuiston huvimaja juhannuksena 2024. Valokuvaaja Liisa Nummela

Iisalmen asemalla istutetaan rautatienomenapuu lähelle huvimajaa ja pystytetään opaskyltti 26.9.2024 klo 14.00 yhdessä Päiväkoti Tuikkeen väen kanssa. Tule sinäkin mukaan ja osallistu opastettuun asemapuistokävelyyn. Kuulet asemapuistojen 150-vuotista historiaa ja 120 vuotta täyttävän rautatienomenapuun ’Malus Hyvingiensis’ synnystä ja sen istuttamisesta 1950–1960-luvuilla Suomen rautatieasemille.

Rautateiden nimikkopuu omenapuu ’Malus Hyvingiensis’ on peräisin Valtionrautateiden keskuspuutarhan taimistolta Hyvinkäältä, missä se on jalostettu Suomen rautatieasemien koristepuuksi. Sen isänä pidetään Willy Nykoppia, joka toimi ylipuutarhurina vuosina 1896–1928.
Ensimmäinen rautatiepuutarhuri Rudolf Grönholm aloitti työnsä 1.3.1874 ja juhlimme rautateiden asemapuistojen 150-vuotista olemassaoloa. Asemapuistot olivat usein paikkakunnan ensimmäisiä julkisia puistoja ja niitä hoidettiin esimerkillisen hyvin aina 1960-luvulle asti. Kesäisin rautatieasemien välillä oli kilpailuja siitä, millä asemalla on Suomen kaunein rautatieasemapuisto.

Tervetuloa pystyttämään opaskylttiä ja tutkimaan Iisalmen asemapuiston hienouksia!
Tapahtuma liittyy Euroopan Kulttuuriympäristöpäivien 2024 teemaan Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot.

Tiedot

Päivämäärä: