Satoja rakkaudentunnustuksia kaikille avoimeen Vuoden kaupunginosa -kilpailuun

15.4.2021 Uutinen
Tuiralaista asukastoimintaa: korttelijuhla.
Oulun Tuira valittiin vuonna 2019 Vuoden kaupunginosaksi. Kuva: Katja Koivukoski.

Yhdessä tekeminen ja asukkaiden itse järjestämät tapahtumat, ystävälliset ihmiset ja välitön yhteenkuuluvaisuuden tunne, kadulla jutustelu, aktiivinen kaupunginosayhdistys. Tällaisista asioista kerrottiin, kun Kotiseutuliitto pyysi ehdotuksia Vuoden kaupunginosaksi.

Tänä vuonna esiin nousi erityisesti naapuruston välittäminen ja huolenpito toisista ihmisistä, esimerkiksi ruoka-avun toimittaminen kotiin vähävaraisille. Mainintoja saivat runsaasti myös pienet viihtyisyyttä lisäävät parannukset ja harrastamisen paikat, kaunis kulttuuriympäristö ja sen ymmärtävä varjeleminen, paikallishistorian havina, lähiluonto, viihtyisä rosoisuus ja tasa-arvo, turvallisuus, keskustan läheisyys, paikalliset palvelut, taide, kulttuuri, hyvät kulkuyhteydet ja yritteliäisyys.

Kilpailuun saatiin 243 ehdotusta kaikkiaan 25 eri kaupungista ja 110 kaupunginosasta. Alla olevasta luettelosta voit tarkistaa, kuinka moni ehdotti tänä vuonna omaa kaupunginosaasi.

”Lähetetyistä ehdotuksista minulle syntyy positiivinen tunne siitä, että suomalaisissa kaupungeissa ja kaupunginosissa asukkaat ovat halukkaita tekemään yhteistyötä erilaisten toimijoiden kanssa. Yhdessä tekemällä saadaan paljon hyvää aikaan”, palkintoraadin puheenjohtaja Tuula Salo sanoo.

Superkaupunginosista ehdotustulva vuodesta toiseen

Ehdotuksista ilmenee, että lähiympäristö on parhaimmillaan keskeinen osa ihmisen elämää ja hyvinvointia.

”On ilo, kunnia ja nautinto tuntea olevansa mukana ja osallisena alati kehittyvän, rakentuvan ja valmistuvan uuden kaupunginosa-alueemme niin arki- kuin juhlamenossa ja meiningissä”, kerrottiin Jyväskylän Kankaan aluetta kehuvassa hakemuksessa.

Suomessa on joitakin superkaupunginosia, joilta tulee aina runsaasti vuolaasti perusteltuja ehdotuksia ja kotiseuturakkauden tunnustuksia, vaikka kaupunginosa olisi jo hiljattain tullut valituksi Vuoden kaupunginosaksi. Tällainen on esimerkiksi Jyväskylän Kypärämäki-Köhniön alue, joka valittiin Vuoden kaupunginosaksi vuonna 2004. Samaten viime Vuoden kaupunginosa Lauttasaari ja vuonna 2010 valittu Roihuvuori saavat asukkaansa tarttumaan näppäimistöön vuodesta toiseen.

Asukkaidensa antaumuksella rakastamia kaupunginosia on vielä valitsematta silti lukuisia. Vantaalla esiin nousi Ylästön alue, jossa kehuttiin nuorten aktiivisuutta, keskinäistä auttavaisuutta, tapahtumia ja yhteistä huolenpitoa. Jyväskylän Säynätsalosta tuli muhkeat 15 ehdotusta runsaine perusteluineen.

”Miksi Pariisi, kun meillä on Turku”

Ehdotuksia tulee niin keskustoista kuin lähiöistä. Turusta ehdotuksia tuli monta keskustan tuntumasta.

”Miksi Pariisi, kun meillä on Turku”, yhdessä ehdotuksessa kiteytettiin.

Turussa yksittäisistä kaupunginosista eniten ehdotuksia tuli Varissuolta.

”On kuin olisi ulkomailla välillä. Nuoret ovat kohteliaita ja ystävällisiä, paljon puita ja vihreää ja kuntomahdollisuudet hyvät”, kertoi eräs ehdottajista.

Pienistä kaupungeista runsaasti ehdotuksia tuli mm. Salosta ja Kangasalalta.

Uudenlaiset kumppanuudet ja yhteistyö valttia

Kilpailussa haetaan erityisesti sellaista kaupunginosaa, jossa ihmiset, yhdistykset ja muut toimijat ovat yhdessä aktiivisia ja jossa on hyvä asua. Hyvässä kaupunginosassa toiminta on monipuolista ja kaikille avointa.

Tänä vuonna valinnassa korostuvat uudenlaiset kumppanuudet ja yhteistyön muodot. Ehdotuskyselyssä tiedusteltiin mm. miten yhteistyö näkyy kaupunkikuvassa ja asukkaiden arjessa sekä millaista on alueen yhteisöllisyys.

Vuoden kaupunginosa -palkinnolla Kotiseutuliitto korostaa kaupunginosien paikallistoimijoiden aktiivisuuden merkitystä kotiseudun viihtyvyyden ja yhteisöllisyyden rakentamisessa.

Kuka tahansa sai ehdottaa

Kuka tahansa sai tehdä ehdotuksen Vuoden kaupunginosa -kilpailuun. Valintaraatina toimii Kotiseutuliiton kaupunkityön jaosto. Voittaja julkistetaan toukokuussa.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maan suurimmista kansalaisjärjestöistä. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurin monimuotoisuutta ja kulttuuriperintöä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Liiton jäsenistöön kuuluu yli 700 kotiseutu-, kaupunginosa- ja muuta yhdistystä, 102 kuntaa ja maakuntien liitot. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista.

Ehdotetut kaupunginosat

Nimen perässä on yksittäisten ehdotusten lukumäärä.

Akaa Pätsiniemi 1

2003 Kommila, Varkaus
2002 Käpylä, Helsinki
2001 Port Arthur, Turku

Palkinto on jaettu vuodesta 2001 lähtien. Vuonna 2014 linjattiin, että jatkossa kilpailussa palkitaan vain kaupunkimaisia/urbaaneita alueita.

Lisätietoa kilpailusta: www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot-ja-kilpailut/vuoden-kaupunginosa