”Parasta on, että hankkeista jää oppeja jatkoon meille kaikille”

1.12.2020 Uutinen

Kulttuurisesti moninaista kotiseututyötä juhlittiin verkkotilaisuudessa marraskuun lopussa. Espoossa toteutettu asukaslähtöisen kotoutumisen hanke Kaikilla on oikeus kotiseutuun päättyy vuodenvaihteessa. Kenellä on oikeus kotiseutuun -selvityksen raportti julkaistaan ensi vuoden alussa.

Kulttuurisesti moninaista kotiseututyötä juhlittiin verkkotilaisuudessa 30.11.2020. Kuva: Marika Punamäki.

Verkostoitumista verkossa

Marraskuussa kulttuurisesti moninainen kotiseututyö oli mukana myös kotoutumisen toimijoiden valtakunnallisessa Integration 2020 -tapahtumassa. Kotiseututyöllä ja kotiseudun paikallisella toiminnalla on paljon annettavaa kotoutumisen ja kotiutumisen näkökulmasta. Siksi on tärkeää olla mukana moninaisuusverkostoissa niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin.

Haluatko mukaan kulttuurisesti moninaisen kotiseututyön verkostoon? Verkostoviestien kautta saat Kotiseutuliitosta silloin tällöin tietoa kulttuurisesti moninaisen kotiseututyön kuulumisista. Ilmoittaudu mukaan jutun lopussa olevasta linkistä!

Selvityksen tulokset sähköisenä julkaisuna

Kenellä on oikeus kotiseutuun -selvityksessä tarkasteltiin kulttuurisesti moninaista kotiseututyötä kansalaistaitona ja selvitettiin sen laajuutta ja olemusta valtakunnallisesti. Tulokset julkaistaan sähköisenä raporttina ensi vuoden puolella. Raportti löytyy aikanaan Kotiseutuliiton verkkosivuilta ja issuu-palvelusta.

Materiaaleja hyödynnettäväksi

Kaikilla on oikeus kotiseutuun -hankkeen toiminnan ja havaintojen pohjalta on koottu aineistoa hyödynnettäväksi kotiseututyössä laajemminkin. Kulttuurisesti moninaisen kotiseututyön verkko-opas ja piirrosvideot antavat ajatuksia ja inspiraatiota moninaisen työn aloittamiseen ja toimintatapoihin. Videot löytyvät sekä verkko-oppaasta että Kotiseutuliiton YouTube-kanavalta.

Linkki: Kulttuurisesti moninaisen kotiseututyön verkko-opas

Linkki: Piirrosvideo (kulttuurisesti moninaisen kotiseututyön esittely Kotiseutuliiton YouTube-kanavalla)

Linkki: Piirrosvideo (vinkkivideo Kotiseutuliiton YouTube-kanavalla)

Ilmoittaudu mukaan kulttuurisesti moninaisen kotiseututyön toimijaverkostoon: https://bit.ly/KSL-moninaisuusverkosto