Nyt vahvistamaan kotiseututyön tekijärivejä – Mestarit & kisällit -hanke jatkuu vuoden 2020 loppuun

6.3.2020 Uutinen

Suomen Kotiseutuliiton ja Suomen Kulttuurirahaston ylisukupolvinen Mestarit & kisällit -hanke jatkuu vuoden 2020 loppuun. Koordinaattori neuvoo ja avustaa mielellään myös hankkeesta kiinnostuneita uusia toimijoita taipaleelle.

Ylisukupolvinen kotiseututyö on monenkirjavaa. Siksi Mestarit & kisällit -hankkeessakin painotetaan monimuotoisesta paikallisuudesta kumpuavaa ja monen ikäisten paikallisten itse suunnittelemaa toimintaa. Tärkeintä on nostaa esiin eri sukupolvien osaaminen suhteessa omiin kotikulmiin ja omaan elävään kulttuuriperintöön, tapoihin ja taitoihin. Toiminnassa osallistujat kohtaavat yhdenvertaisina asiantuntijoina.

Hanke jatkuu vuoden 2020 loppuun – mihin teillä olisi nyt tärkeää saada eri-ikäiset mukaan?

Mestarit & kisällit -toimintaa on käynnissä ja suunnitteilla 13. maakunnassa 32. ryhmän voimin. Ehkä teillä seuraavaksi?

Pilotilla 2018 alkaneessa, valtakunnalliseksi hankkeeksi 2019 laajentuneessa Mestarit & kisällit -hankkeessa lapset, nuoret ja eläkeikäiset suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä itsensä näköistä kotiseututoimintaa. Ryhmien tapaamisissa ja retkillä oivalletaan uutta omista kotikulmista, menneestä ja tästä päivästä. Identiteetti vahvistuu ja ilo ja ylpeys paikallisuudesta yhdistää.

Kaikissa hanketta koskevissa kysymyksissä voi olla yhteydessä koordinaattori Maria Talvitiehen: maria.talvitie@kotiseutuliitto.fi

Tutustu toimintaan hankkeen verkkosivuilla, Facebookissa ja Instagramissa.
Laita myös kalenteriin Uusi katse kotikulmiin! -inspiraatiopäivä 5.5. Helsingissä