Mobiiliopas tuo kulttuurin kotiin – osallistu ilmaiseen koulutukseen ja tilaa palvelu!

29.4.2020 Uutinen

Koronapandemia rajoittaa meidän kaikkien mahdollisuuksia kokea kulttuuria. Moni museo tai yhdistys on päätynyt esittelemään kohteensa digitaalisesti verkossa. Suomen Kotiseutuliiton tarjoama eMuseo sopii erinomaiseksi esittelyalustaksi kulttuurikohteelle, olipa se sitten paikallismuseo tai kulttuuripolku.

eMuseon avulla museo tai kohde on aina avoinna ja koettavissa. Palvelun myötä osoitteeseen www.emuseo.fi syntyy kohteiden mobiilioppaista koostuva moderni ja interaktiivinen sivusto, joka tuo maamme paikallismuseot ja kulttuurikohteet kaikkien ulottuville. eMuseo toimii kaikilla älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla ilman erillisen sovelluksen lataamista.

Erityisen hyvin palvelu sopii korona-aikaan. eMuseon avulla museossa ja kulttuurikohteessa voi vierailla kotoa käsin. Suomen Kotiseutuliitto kannustaa jäsenyhdistyksiään ja paikallismuseoita liittämään omia kohteitaan ja aineistojaan eMuseoon. Palvelun nimestä huolimatta siihen sopivat mainiosti myös kävelyreitit, luontopolut tai historialliset kohteet.

Yhdistykset ja museot voivat helposti tehdä itse mobiilioppaita museostaan tai kulttuurikohteestaan. Oppaisiin voi liittää tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita. Nyt tehtävään on tarjolla myös koulutusta!

Ilmainen koulutus mobiilioppaan tekoon

Tarjoamme jäsenyhteisöillemme maksuttoman etäkoulutuksen ”Miten teen oman mobiilioppaan” tiistaina 19.5. klo 13–15. Koulutus tapahtuu verkossa.

Koulutuksessa osallistujat oppivat mobiilioppaan tekemisen perusteet. Osallistujat saavat tunnukset harjoitteluympäristöön, jossa voivat omatoimisesti harjoitella oppaan luontia. Koulutuksen päätteeksi on mahdollista esittää kouluttajalle kysymyksiä. Suosittelemme tutustumaan etukäteen valmiisiin mobiilioppaisiin ja miettimään omaa mobiiliopastusta. Osoitteessa www.emuseo.fi voit tarkastella valmiita oppaita ja reittejä.

Koulutus on suunnattu ensisijaisesti uusille eMuseo-palvelun tilaajille. Koulutukseen voi ilmoittautua 1 osallistuja / yhdistys tai paikallismuseo. Mukaan mahtuu 16 henkilöä. Koulutuksesta vastaa palvelun suunnitellut Momeo Oy. Huom! Kiitämme runsaasta kiinnostuksesta koulutusta kohtaan. Koulutus on täyttynyt.

Koulutus on maksuton. eMuseon vuosimaksu (sisältää ylläpidon, tuen ja kehityksen) on Kotiseutuliiton jäsenille 80 € + alv/vuosi ja muille 120 e + alv/vuosi. Nyt kannattaa liittyä jäseneksi osoitteessa https://kotiseutuliitto.fi/jasenille

Osoitteesta https://kotiseutuliitto.fi/tietopankki/emuseo löytyy palvelusta lisätietoa sekä linkki, jolla voit tilata eMuseon.

Esimerkkejä mobiilioppaista:

• Kartalle sijoitetut historiakierrokset ja ulkokohteet – ”Perinnetilat taskussa”
  • Tehtäväreitit koululaisille – ”Opi lähiseudusta ja historiasta”
  • Näyttelyt, mobiiliopastus kohteista – ”Yksittäisen näyttelyn taskuopas”
  • Verkkonäyttelyt, verkkosivuille liitetty mediaopasä