Mistä me puhumme, kun puhumme kotiseutukirjallisuudesta?

6.10.2020 Uutinen
Kuva keskustelijoista.
Seppo Knuuttila, Teppo Ylitalo ja Lassi Saressalo. Kuva: Anna-Maija Halme.

Mistä me puhumme, kun puhumme kotiseutukirjallisuudesta? Muun muassa tällaistä kysyi historiantutkija ja pohjalaistutkija Teppo Ylitalo  lauantaina 3. lokakuuta Kotiseutuliiton tiloissa järjestetyssä kotiseutukirjoja käsittelevässä keskustelussa, joka on edelleen katsottavissa netissä.

Lokakuun alussa järjestetyillä kirjallisuuskeskusteluilla on jo pitkät perinteet ja tavallisesti ne pidetään Turun kirjamessuilla samassa yhteydessä, kun liiton valitsema henkilö julkistaa Vuoden kotiseututeoksen.  Useamman vuoden perinne on jo silläkin, että keskustelut välitetään liiton Facebookin välityksellä niille, jotka eivät pääse paikan päälle. Tällä kertaa tavallisesti niin vakaa nettiyhteys oli heikko, ja kuva välittyi katsojille harmillisen huonolaatuisena. Ylitalon, perinteentutkimuksen emeritusprofessori Seppo Knuuttilan ja perinteentutkija, tietokirjailija Lassi Saressalon keskustelu sekä onneksi keskustelun ääni pysyivät terävinä keskustelun alusta loppuun saakka.

Alla olevasta linkistä pääset suoraan tilaisuuden toiseen osaan, jossa keskustelu alkaa kunniamaininnan antamisen jälkeen noin minuutilla 18.

Uutinen Vuoden kotiseututeoksesta: kotiseutuliitto.fi/yks-raitti-kaks-kyllaa-on-vuoden-kotiseututeos