Mestarit & kisällit toimintarahan hakuaikaa jatketaan 15.1. asti

11.11.2021 Uutinen

Ylisukupolvisten ryhmien toimintaa kannustetaan käynnistämään Mestarit & kisällit -toimintarahan avulla. Toimintarahan hakeminen muuttuu 15.11. jälkeen jatkuvaksi hauksi 15.1.2022 saakka tai siihen asti, kunnes toimintarahoihin varattu summa on käytetty.

Pidennetyllä haulla halutaan kannustaa sekä uusia että hankkeessa jo aloittaneita ryhmiä mukaan toimintaan tai jatkamaan jo aiemmin suunniteltua toimintaa. Lisäksi haluamme taata mukaan haluaville ryhmille suunnittelurauhan.

Varsinaiset toimintarahan hakuehdot eivät ole muuttuneet. Ryhmissä tavoitellaan yhä mestariuden ja kisälliyden vastavuoroisuutta, yhteissuunnittelua sekä eri ikäisten toteuttamaa yhteistä tekemistä kotiseudun ja kulttuuriperinnön äärellä. Hakuajankohdan puolesta päivitetyt hakuehdot voit lukea täältä.

Perinneleivontaa, kotiseuturetkiä ja eMuseopolku

Kotiseutuliitto on vastaanottanut jo useita toimintarahahakemuksia eri puolilta Suomea. 15.11. mennessä saapuneet hakemukset käsitellään heti ensimmäisen hakuajan umpeuduttua ja ryhmillä on mahdollisuus saada toimintaraha käyttöönsä vielä tämän vuoden puolella.

Jo saapuneiden hakemusten perusteella Mestarit & kisällit -ryhmissä aiotaan mm. valmistaa perinneruokia, viljellä kasviksia, tehdä käsitöitä, retkeillä kotiseudun äärellä sekä tuottaa eMuseo-polku. Kannustamme ryhmiä huomioimaan työssään erilaiset digitaaliset työvälineet sekä dokumentoimaan tulevaa työtä.

Hankekoordinaattori ohjaa ja tukee ryhmien syntyä ja toimintaa. Koordinaattoriin voi olla yhteydessä kaikenlaisissa ylisukupolviseen toimintaan liittyvissä kysymyksissä. Koordinaattorin voi myös kutsua kylään tai etätapaamiseen auttamaan juuri teidän yhdistystä. Hankekoordinaattorin tavoittaa sähköpostitse riina.koivisto@kotiseutuliitto.fi tai puh. 044 9834 555.

Joulukuussa järjestettävillä etäaamukahveilla käsitellään erityisesti erilaisia toimintavaihtoehtoja. Etäaamukahvit järjestetään perjantaina 3.12. klo 9–10. Ilmoittaudu koordinaattorille tai klikkaa mukaan oheisella linkillä:

Liity kokoukseen napsauttamalla tästä

Lisätietoa Kotiseutuliiton Mestarit & kisällit -hankkeesta.

Kuva: Susanna Kekkonen/NOON