Mestarit & kisällit osaksi koulujen harrastustoimintaa

28.10.2020 Tiedote

Kotiseutuliitto esittelee valtakunnallisella harrastusviikolla Mestarit & kisällit -harrastustoimintaa ja tarjoaa kunnille eri ikäisten yhteisen kotiseutuharrastuksen mallia.

Mestarius ei aina katso ikää. Kuva: Susanna Kekkonen /NOON

Opetus- ja kulttuuriministeriön valmistelemassa Harrastamisen Suomen mallissa halutaan mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Suomen malli käynnistyy kouluissa valtakunnallisella harrastusviikolla 2.–6.11., jolloin koululaiset voivat tutustua taiteen, kulttuurin, liikunnan, nuorisotyön ja tieteen alojen harrastuksiin. Kotiseutuliitto esittelee lapsille ja nuorille Mestarit & kisällit -toimintaa omalla harrastusviikon teemasivullaan.

Viikon aikana koululaiset voivat tutustua erilaisiin harrastusmahdollisuuksiin heille rakennetun harrastusviikko.fi -sivuston avulla joko opettajan johdolla tai itsenäisesti. Lapset ja nuoret pääsevät kokeilemaan juuri heitä kiinnostavia harrastuksia. Koulut ja perheet voivat hyödyntää harrastusviikko.fi -sivua myös myöhemmin lukuvuoden aikana.

Mestarit & kisällit – kotikulmien tutkimusmatkailijat

Mestarit & kisällit -toiminnassa lapset, nuoret ja eläkeikäiset tutustuvat yhdessä valitsemallaan tavallaan omiin kotikulmiinsa ja oppivat toinen toisiltaan vastavuoroisesti tietoja, taitoja ja tapoja. Kotiseutuliitto koordinoi toimintaa, paikalliset kotiseutuyhdistykset ja kulttuuriperintötoimijat toteuttavat sitä.

Tavoitteena on nostaa monen ikäiset paikalliset kotiseutu- ja kulttuuriperintötyön kokijat yhdenvertaisiksi tekijöiksi.

”Olet kotikulmiesi mestari! Etsitään porukalla kotipaikan parhaat kätketyt aarteet, tarinat, tiedot ja taidot – yhdessä eri-ikäisten kanssa. Selvitetään, millaista täällä oli ennen vanhaan ja millaista on tulevaisuudessa. Tutkitaan menneisyyden paikat ja perinteet ja näytetään nykyiset taidot ja temput!”

Mestarit & kisällit -toimintamalli on kehitetty Suomen Kulttuurirahaston rahoituksella.

Valtionavustusta kunnille koululaisten harrastustoiminnan tukemiseen

Ikäihminen opettaa nuorta neulomaan
Mestarin opissa. Kuva: Susanna Kekkonen /NOON

Harrastamisen mallin käynnistämisessä avainasemassa on lasten ja nuorten kuuleminen. Kunnat voivat hyödyntää kuulemisen välineenä joko opetus- ja kulttuuriministeriön koululaiskyselyä tai järjestää oman kuulemisen – tärkeintä on, että harrastustoiveita selvitetään koulukohtaisesti. OKM:n koululaiskysely 1.–10.-luokkalaisille harrastustoiveiden kartoittamiseen avautuu loka-marraskuun vaihteessa.

Kuulemisen jälkeen oppilaiden toiveiden mukaista harrastustoimintaa pyritään järjestämään koulupäivän yhteyteen. Kunnille avautuu opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustushaku harrastamisen tukemiseen 3.11.-2.12.2020. Pilottitukea jaetaan alkuvaiheessa lähes 10 miljoonaa euroa ja se kohdistuu kevään 2021 harrastustoimintaan. Tavoitteena on turvata harrastamisen Suomen mallin jatkuvuus pysyvän rahoituksen osalta opetus- ja kulttuuriministeriön jakamana tukena jatkossakin.

Kunnille tietoa lasten ja nuorten kuulemisesta webinaarissa 6.11.

Harrastusviikon perjantaina 6.11 järjestetään kuntatoimijoille Koulussa harrastamisen verkoston webinaari lasten ja nuorten kuulemisesta. Webinaari tallennetaan ja tallenne on katsottavissa OKM:n sivuilla tilaisuuden jälkeen kahden viikon ajan.

Ilmoittauduthan webinaariin 4.11.2020 mennessä. GoToMeeting-linkki lähetetään tilaisuuteen ilmoittautuneille sähköpostilla webinaaria edeltävänä päivänä.
Webinaarin Ilmoittautumislinkki.

Lisätietoja:

Kotiseutuliiton Mestarit & kisällit -toiminta:
Maria Talvitie, koordinaattori, maria.talvitie@kotiseutuliitto.fi, p. 045-1628440
toimisto@kotiseutuliitto.fi

www.harrastusviikko.fi

Opetus- ja kulttuuriministeriö:
Johtaja Tiina Kivisaari, p. 0295 330 178
Johtaja Henni Axelin, p. 0295 330 205

Koulussa harrastamisen verkosto:
Jaana Laurila, Suomen Olympiakomitea; jaana.laurila@olympiakomitea.fi, p. 040 124 5666
Aleksi Valta, Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto ry; aleksi.valta@lastenkulttuuri.fi , p. 0408205425