Mediataitoviikon koulutuksessa avoin webinaari keskustelukulttuurin kehittämisestä

18.1.2024 Uutinen
Kuva: Mediataitokoulu.fi / Janne Kukkonen.

Minkälainen on hyväksyvä keskustelukulttuuri? Miten varmistaa, ettei kukaan tunne keskustelussa oloaan syrjityksi? Tule mukaan webinaariin!

Kotiseutuliitto järjestää avoimen webinaarin otsikolla ”Paikalliset someryhmät kutsuviksi kaikille”. Torstaina 8. helmikuuta kello 14–15.30 järjestettävän luennon ajatuksena on auttaa ryhmiä kehittämään keskustelukulttuuria sellaiseksi, että kaikkien on mukava osallistua keskusteluun ilman huolta syrjityksi tulemisesta tai epämiellyttävän kielenkäytön kohteeksi joutumisesta.

Luento on tarkoitettu sosiaalisen median paikallisryhmien ylläpitäjille ja jäsenille sekä aivan kaikille aiheesta kiinnostuneille. Luennoitsijana on tutkija ja filosofi Henrik Rydenfelt.

”Verkkoyhteisöjen inklusiivisuuden edistäminen vaatii sitoutumista, harkintaa ja harjoittelua. Inklusiivisuus toteutuu ympäristössä, jossa kaikki tuntevat olonsa tervetulleiksi ja arvostetuiksi taustastaan ja identiteetistään riippumatta”, Rydenfelt toteaa.

Rydenfelt on filosofian tohtori, Helsingin yliopiston käytännöllisen filosofian ja viestinnän dosentti, Etiikka.fi-blogin vastaava toimittaja sekä Julkisen sanan neuvoston varapuheenjohtaja. Hän on toiminut lisäksi Viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtajana.

Inklusiivisuudella tarkoitetaan yhdenvertaista ja syrjimätöntä sekä kaikkia osallistavaa ja mukaan ottavaa toimintatapaa.

Ilmoittaudu 7. helmikuuta mennessä

Koulutus on kaikille avoin. Siihen tulee ilmoittautua etukäteen oheisen linkin välityksellä. Ilmoittautuneille lähetetään Teams-osallistumislinkki ennen koulutusta.

Voit miettiä aiheeseen liittyviä kysymyksiä jo etukäteen. Luennon yhteydessä on mahdollisuus esittää kysymyksiä.

Lisää luentoja kevään aikana

Osana Mestarit & kisällit -toimintamallin monikulttuurista pilottihanketta järjestämme kevään aikana lisää koulutuksia. Koulutuksissa keskitytään vuorovaikutukseen, kohtaamiseen, monikulttuurisuuteen ja suvaitsevaisuuteen

Uusista koulutuksista kerrotaan Kotiseutuliiton uutisissa sekä tapahtumissa. Koulutukset ovat kaikille avoimia.

Helmikuun luento on osa Kotiseutuliiton ylisukupolvista Mestarit ja kisällit -mallin kehittämishanketta sekä Mediataitoviikkoa. Koulutukset järjestetään Alfred Kordelinin säätiön tuella.

Tapahtumailmoitus Suomen Kotiseutuliiton sivuilla.